![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/06/DHC-6-Twin-Otter-300-G-1-230x164.jpg)
PARIJS – De Havilland Aircraft of Canada Limited (De Havilland Canada, DHC) heeft tijdens de Paris International Air Show 2023 de eerste orders opgetekend voor de in Parijs geïntroduceerde DHC-6 Twin Otter Classic 300-G.
Een eerste bestelling werd geplaatst door flybig uit India die een koopintentie tekende voor tien toestellen van dit type en tegelijkertijd twee grotere Twin Otter Series 400 vast bestelde. Ook Jetcraft Commercial ziet de 300-G helemaal zitten en bestelde er definitief tien. Het bedrijf is gespecialieerd in het ondersteunen van luchtvaartmaatschappijen en exploitanten bij het kopen, verkopen, leasen, vermarkten en financieren van hun vliegtuigen.
Met hetzelfde robuuste casco als voorheen en aangedreven door Pratt & Whitney Canada turboprop biedt de lichtere Classic 300-G volgens DHC meer laadvermogen tegen lagere bedrijfskosten.
De 300-G krijgt naast een geheel nieuw cabine-interieur een Garmin G1000 NXi avionica-suite met onder meer een GFC700 autopilot, weerradar en satellietcommunicatie. Daarnaast zal sprake zijn van draadloze cockpit connectiviteit, een verbeterd situationeel bewustzijn en visuele naderingsmogelijkheden.
DHC voorziet voor de Classic 300-G een kruissnelheid van 170-181 kts (314-337 km/h) bij een vliegbereik van maximaal 714 nm (1.322 km) met een nuttige lading van 1.030 kg en een MTOW van 5.670 kg. Voor de ‘landversie’ wordt uitgegaan van een startaanloop van 366 m en een landingsrol van 320 m waarbij over een 15,2 m hoog obstakel moet worden gevlogen. Bij een maximale lading van 1.972 kg ligt het vliegbereik rond de 100 nm (185 km).
De Classic 300-G is de vijfde generatie Twin Otters en wordt leverbaar naast de huidige Series 400. Alle DHC-6 Twin Otters vervoeren passagiers, VIP’s, verplaatsen vracht, voeren medivac-operaties uit en voeren speciale missies uit. Wanneer amfibische drijvers zijn gemonteerd, bewegen deze vliegtuigen zich volgens de fabrikant naadloos tussen verharde oppervlakken en waterlanding gebieden.
Van de tussen 1965 en 1988 gebouwde Twin Otter Series 100 en 300 rolden 844 exemplaren van de band. De herintroductie betekent teven dat het aantal DHC arbeidsplaatsen 80 en 91 zal toenemen in respectievelijk Calgary (Alberta) en Victoria (British Columbia).
DHC-dochter Viking Air leverde sinds de herintroductie van de gemoderniseerde Twin Otters in juli 2010 al meer dan 140 Series 400 toestellen af die in commuter uitvoering elk plaats bieden aan negentien passagiers.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/06/DHC-6-Twin-Otter-300-G-2-1024x731.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/06/DHC-6-Twin-Otter-300-G-4-scaled-1-1024x576.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/06/DHC-6-Twin-Otter-300-G-7-1024x638.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/06/DHC-6-Twin-Otter-300-G-6-1024x638.jpg)