Nieuws
Een impressie van een Overture op Parijs Charles de Gaulle Airport. Beeld: Boom Supersonic

PARIJS – Boom Supersonic heeft leveranciers gevonden voor de vleugels, romp en staartdelen van de Overture, het snelste passagiersvliegtuig in ontwikkeling. Tijdens de Paris Air Show tekende Boom overeenkomsten met Aernnova, Leonardo en Aciturri. De Overture is besteld door onder meer United Airlines, American Airlines en Japan Airlines.

Het Italiaanse Leonardo mag de romp en wingbox leveren. De Spaanse bedrijven Aernnova nemen de productie van respectievelijk de vleugels en staartvlakken voor hun rekening. Eerder sloten andere prominente leveranciers zich al bij Boom aan, waaronder Safran Landing Systems, Collins Aerospace, Flight Safety International, FTT, GE Additive en StandardAero. Volgens Boom gaat het vliegtuigprogramma nu richting productie.

De  Overture moet tussen de 64 en 80 passagiers gaan vervoeren over een maximale afstand van 7.867 km. Boven water wordt het toestel twee keer zo snel als huidige verkeersvliegtuigen. De maximale kruissnelheid ligt volgens de fabrikant dan op Mach 1,7 (2.100 km/h). Boven landt is de Overture twintig procent sneller dan conventionele straalvliegtuigen. Op zulke vluchten blijft het toestel binnen de snelheid van het geluid.

De supersonische Overture krijgt vier Boom Symphony-turbofans die geschikt gemaakt worden voor honderd procent biobrandstof. Boom Supersonic mikt op 2029 als jaar van introductie.

Boom meldde dinsdag dat het in samenwerking met Northrop Grumman vooruitgang blijft boeken op het gebied van een verdedigingsvariant van de Overture. Als zo’n militaire versie er komt, boort de vliegtuigbouwer naar eigen zeggen een nieuwe markt aan.