Nieuws

HAWTHORNE – Ruim twee maanden na de primeur heeft Universal Hydrogen afgelopen week een tweede testvlucht op waterstof uitgevoerd. Er werd deze keer langer, hoger en sneller met de Dash 8-300 gevlogen. De eerste vlucht vond 2 maart plaats. De vliegtestfase duurt volgens het bedrijf waarschijnlijk twee jaar.

‘LightningMcClean’, zoals de bijnaam van de Dash 8 luidt, werd ditmaal naar een hoogte van 5.000 ft (1.524 m) gebracht en bleef een half uur in de lucht. Ook werd de snelheid verhoogd tot 170 kts (315 km/h).

Een van de twee reguliere motoren van het toestel is vervangen door een aandrijflijn met brandstofcel op waterstof. Deze cel voorziet een magni650-elektromotor van stroom.

Universal Hydrogen voert de tests op de Dash 8 uit vanaf het vliegveld van Moses Lake in de VS. In Frankrijk wordt gewerkt aan een vergelijkbare aandrijflaan op een ATR 72. Universal Hydrogen mikt op 2025 als jaar van certificatie.

De start van de tweede testvlucht op Moses Lake werd deze keer vanuit een volgauto vastgelegd, zo blijkt een post van Universal Hydrogen op Twitter.

Universal voltooit eerste waterstofvlucht met Dash-8 300