Nieuws

FORT WORTH – De Belgische luchtmacht baas Majoor-Generaal Thierry Dupont heeft tijdens zijn bezoek aan de fabriek van Lockheed Martin in Fort Worth zijn handtekening gezet op het drukschot van de eerste voor België bestemde F-35A Lightning II. De volgende  stap in het assemblageproces is het verbinden van de rompdelen met de vleugels.

Lockheed Martin begon in november 2022 met de voorbereidingen voor de bouw van de eerste voor België bestemde F-35A Lightning II. België bestelde in oktober 2018 bij Lockheed Martin 34 toestellen voor een bedrag van ruim 3 miljard euro. De eerste F-35 komt naar verwachting in december 2023 naar België en vervangt – net als in Nederland – de F-16.

Naast de F-35A’s worden ook twee centra voor vluchtsimulatie, geavanceerde  helmsystemen voor piloten en onder meer ICT-systemen voor de operationele en technische ondersteuning geleverd.

Door de Belgische keuze kregen  de Typhoon van het Brits-Duits-Spaans-Italiaanse Eurofighter en de Franse Dassault Rafale het nakijken.

Foto’s: Belgische Luchtmacht.

2 reacties op “Foto’s: Productie Belgische F-35A’s ligt op schema

  1. Frans Eekhout schreef:

    Combi luchtmacht ?…
    Nu ook België net als Nederland voor de Amerikaanse F35A gekozen heeft, zou mijns inziens op lange termijn het mogelijk beter zijn als de beide luchtmachten één geheel gaan vormen om: A) kosten te besparen, B) doelmatiger te gaan werken met het zelfde type vliegtuig, en C) de effectiviteit voor de beveiliging van België en Nederland te verhogen met één commando structuur. Of kleven er misschien toch teveel cultuur verschillen tussen beide landen. Een en ander in navolging van de (nauwe) samenwerking tussen beide marines, een soort van Combi luchtmacht. En alweer heeft men de keuze voor een Europees toestel laten varen. Zal Europa ooit een echte eenheid vormen of is dat een utopie ?…

  2. Anton Schiere schreef:

    Tja, uniformiteit in NAVO-verband is natuurlijk mooi, maar heeft ook een keerzijde.

    Wat nu als straks blijkt, dat een tegenstander een op een bepaald punt beter presterend vliegtuig heeft. Zouden we dan gezamenlijk niet beter af zijn geweest met meer diversiteit in onze luchtgevechtsvloot?
    Veronderstellende althans, dat sommige typen voor bepaalde taken meer geschikt, wel superieur kunnen zijn.

    Die afweging zullen de z.g. chef’s van staven van de verschillende NAVO luchtmachten wel hebben gemaakt, zij het binnen begrenzingen van uniformiteit, schaalvoordeel en daarmee budget.

    Ultiem blijft het dan toch vooral de afweging tussen budget en de veiligheid van de inwoners van jouw land. Daar gaan inwoners echter niet meer over, maar wel hun politici. Die hebben wij als inwoners immers aangesteld om dit soort afwegingen voor ons te maken.

    Laten we vooreerst maar vertrouwen hebben in die F35 en vooral in de mensen die er mee gaan vliegen, want daar komt het straks het meest op aan.