![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/05/Natilus-ZeroAvia-230x130.jpg)
SAN DIEGO – De onbemande vrachtdrone ‘Kona’ van het Amerikaanse Natilus moet gaan vliegen met waterstof-elektrische motoren van ZeroAvia. Dat hebben de twee bedrijven donderdag (25 mei) bekendgemaakt. In de oorspronkelijke plannen kreeg het nieuwe onbemande toestel een turbopropmotor van Pratt & Whitney Canada.
Het Kona-vrachtvliegtuig is nog in de ontwikkelingsfase, Natilus vloog tot nu toe alleen met een schaalmodel. Een model op ware grootte is momenteel in aanbouw. ZeroAvia is al wat verder met zijn ZA600-aandrijflijn en test de waterstoftechnologie al in een Dornier 228.
De Natilus Kona moet de kleinste telg worden binnen een familie van onbemande vrachttoestellen op basis van het ‘Blended Wing Body’-concept. De Kona wordt ontwikkeld voor korte feedervluchten met een capaciteit van ongeveer vier ton. Latere modellen krijgen als het aan Natilus ligt een veel grotere capaciteit tot zelfs ver boven de honderd ton.
Natilus heeft naar eigen zeggen al voor 6,8 miljard dollar aan toezeggingen op zak. Het zou gaan om meer dan 460 voorwaardelijk bestelde toestellen.
Dat worden dus allemaal heel stil vooral ook schoon vliegende vrachttoestellen.
Rest wel de vraag waar al de hiervoor benodigde groene waterstof vandaan gaat komen. Zolang die namelijk nog fossiel wordt opgewekt, kun je vanuit CO2 optiek beter P&W turboprops op SAF voor de aandrijving gebruiken. Alleen die zijn niet stil.
Overigens dankzij het onbemand zijn, is zo’n type toestel gerekend per kilogram vervoerde vracht so wie so toch altijd al beter voor het milieu.