![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/12/Saab-Gripen-E-230x153.jpg)
GAVIAO PEIXOTO – Saab heeft in de Braziliaanse stad Gavião Peixoto een Gripen E assemblagelijn geopend. In het Embraer onderkomen waren al het Gripen Design and Development Network (GDDN) en het Gripen Flight Test Center (GFTC) gevestigd.
Op de nieuwe assemblagelijn moeten vanaf 2025 je vijftien Gripens het levenslicht zien. Daarna kan het centrum dienen als Zuid Amerikaanse (onderhoud)hub voor eventuele nieuwe klanten in de regio.
De Braziliaanse luchtmacht (FAB) luidde medio december 2022 tijdens een ceremonie op Anápolis Air Base (BAAN) het begin van de operationele activiteiten van de Gripen E gevechtsvliegtuigen (in Brazilië Gripen F-39 genoemd) door de First Air Defense Group ( 1e GDA) in.
Deze operationele inzet werd mogelijk nadat Saab op 1 december 2022 uit handen van zowel de Zweedse als Braziliaanse militaire luchtvaartautoriteiten het Military Restricted Type Certificate (MRTC) uitgereikt kreeg voor de Gripen E.
Dit MRTC verklaart dat het vliegtuig voldoet aan alle luchtwaardigheid- en vliegveiligheidseisen die waren opgesteld door de Zweedse en Braziliaanse militaire autoriteiten.
De Zweedse luchtmacht heeft tot op heden 60 JAS 39E Gripens besteld, maar dit aantal kan nog oplopen tot 108. Onderhandelingen over een tweede reeks van mogelijk 36 vliegtuigen zijn inmiddels gestart.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2020/09/gripen-e-brazil-and-sweden-2048-x-3072-.1500x844-1024x576.jpg)
@ Frans,
Inderdaad een terechte gedachte in Europa met een helemaal van Europese origine toestel te willen vliegen, zo onze eigen broek op te houden, al komen er toch ook wel heel wat delen van de F35 uit Europa.
Heb jij die “onderschatte technische mogelijkheden” van de Grippen E zo als lijstje USP’s t.o.v. de F35 qua beeldvorming in beeld? Anders gevraagd zet dan zo’n lijstje de aanschaf van de F35 ook in een typisch ander daglicht?
Mooi toestel die Gripen E en met onderschatte technische mogelijkheden en de verkoopsaantallen gaan nog niet echt als warme broodjes over de toonbank. Het is wat ik noem een “slow seller aircraft”. Misschien moet de Zweedse verkoopafdeling nog meer werk verzetten dat het ten opzichte van zijn Europese concurrenten en de F 35 meer in z’n mars heeft dan men denkt, flexibel, betaalbaar, en veelzijdig zijn kernwoorden die bij de Gripen passen. Aan het uiterlijk is ook niks mis mee beter nog dan de F 35 vind ik en heb er zelf maar een mooi modelletje van gekocht.