Nieuws

KEMBLE – ZeroAvia gaat samenwerken met het Franse bedrijf Absolut Hydrogen om infrastructuur te ontwikkelen voor de productie, opslag en het tanken van waterstof op luchthavens. Het doel is om in 2027 zowel een aandrijflijn voor een toestel voor tachtig personen als bijbehorende infrastructuur gereed te hebben voor commerciële inzet.

Het Brits-Amerikaanse ZeroAvia ontwikkelt emissievrije aandrijflijnen voor de commerciële luchtvaart. Het testte de eigen ZA600-aandrijflijn in januari van dit jaar voor het eerst op een Dornier 228, een toestel geschikt voor negentien personen. Tijdens een vlucht in maart vloog de Do-228 al een gedeelte volledig op waterstof.

Absolut Hydrogen is volgens ZeroAvia een koploper op het gebied van vloeibare waterstoftechnologieën (LH2). Het in Grenoble gevestigde bedrijf, een dochteronderneming van Groupe Absolut, ontwikkelt LH2-systemen voor zware mobiliteit voor luchtvaart-, maritieme en landtoepassingen.

De ZA600-aandrijflijn van ZeroAvia is gebaseerd op de toepassing van gasvormige waterstof. De ZA2000 wordt een modulaire aandrijflijn voor vliegtuigen met veertig tot tachtig zitplaatsen en heeft vloeibare waterstof nodig.

‘Waterstof’ aangedreven Do-228 schakelt turbine uit