Nieuws

MEXICO  STAD – De Mexicaanse vrachtmaatschappij Aeronaves TSM is duidelijk op jacht naar oudere vliegtuigen. Aeronaves wist dezer dagen beslag te leggen op een DC-9-30, twee DC-9-15’s en twee DC-9-30 varianten. De tussen 1967 en 1976 gebouwde vliegtuigen werden afgestoten door de Amerikaanse vrachtmaatschappij USA Jet Airlines.

Begin april gaf Aeronaves ombouwspecialist Aeronautical Engineers Inc. (AEI)  opdracht  nog eens zes CRJ200’s ombouwen tot Special Freighter. De  zes vliegtuigen moeten in de loop van 2023 en 2024 geleverd worden. De Mexicaanse vrachtmaatschappij liet eerder al elf CRJ200’s ombouwen tot Special Freighter en beschikt daarnaast ook over twee CRJ200 Package Freighters.

AEI vervangt tijdens de ombouw de cabineramen door aluminium pluggen, terwijl tevens een grote hydraulisch bediende vrachtdeur met een breedte van 2,39 meter en een hoogte van 1,96 meter werd aangebracht.

Na deze aanpassing beschikken de SF-varianten over een zogenoemde Class E-vrachtcabine met een inhoud van bijna 53 kubieke meter. Tussen de entree en het vrachtruim is een rookwerende wand met schuifdeur aangebracht die bestand is tegen 9g.

TSM’s vrachtvloot telt naast de CRJ vrachtvarianten momenteel uit 25 Metro III turboprops, twee Convair 640 varianten, acht toestellen van het type DC9-30, vier DC9-15’s en inmiddels dertien MD80SF vrachtvliegtuigen. Daarnaast wordt gevlogen met zeven B737-400SF’s (een achtste werd zeer recent besteld), vier Cessna Citation II’s en een Hawker 700.

2 reacties op “Aeronaves TSM op ‘vintage’ overnamepad

  1. Anton S. schreef:

    Om uitstoot bijna te halveren faseert Martinair haar oude 747-400’s vervroegd uit en vervangt ze door nieuw gebouwde A350 F’s.

    Ligt Mexico niet ook op onze moeder aarde?

    Want al lijkt het niet scrappen van wat nog bruikbaar is “duurzaam”, het kan toch ook niet de bedoeling zijn, dat waar wij ons inspannen uitstoot te beperken, elders in de wereld, door deze oude kisten in gebruik te houden, er feitelijk een extra schepje bovenop wordt gedaan.

    Of te wel:
    moest er, in het kader van klimaatakkoorden, niet eens mondiale regelgeving komen die er in voorziet, dat er voor vliegtuigen, net als voor voedsel, een einde gebruiksdatum komt?
    Zulks afgezien van het uit historisch perspectief luchtwaardig houden van oude toestellen, maar dat is wat anders dan dagelijks commercieel gebruik.

  2. […] Recent bestelde ook het Mexicaanse Aeronaves TSM twee CRJ200SF varianten. […]