![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/04/v_g400-230x125.jpg)
SAVANNAH – Gulfstream Aerospace gaat in Amerika de boer op met een cabine mock-up van de in oktober 2021 virtueel gepresenteerde G400 zakenjet. Het eerste van in totaal vijf prototypes van de G400 wordt inmiddels voorbereid op de binnenkort verwachte eerste vlucht.
De nieuwe G400 moet in 2025 op de markt komen en het gat gaan opvullen tussen de super midsize G280 en de large cabin G500 . Het toestel krijgt 60 kN sterke Pratt & Whitney PW812GA aandrijving en zal in een 11,07 m lange cabine met tien ovale ramen 9-12 passagiers mee kunnen nemen over een afstand van 4.200 nm (7.778 km) bij een kruissnelheid van Mach 0.85 (904 km/h).
Het 26,29 m lange toestel krijgt een spanwijdte van 26,31 m en wordt 7, 72 m hoog bij een MTOW van 31.683 kg.
Wordt op FL410 (12.497 m) gevlogen, dan komt de cabinedruk in de G400 overeen met een hoogte van 992 m
Piloten krijgen in de G400 de beschikking een Symmetry Flight Deck met tien displays, sidesticks en het Predictive Landing Performance System (PLPS) dat ook in de G500, G600, G700 en G800 te vinden is.
De G400 gaat $34.5 miljoen dollar kosten.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/04/The-Gulfstream-G400-Interior.20230413-1-1024x683.jpg)
Tja, dat wordt nog wat voor dit soort toestellen als straks alle slot gelimiteerde luchthavens à la Schiphol gaan sturen op het zo voordelig exploiteren van hun slots.
Zij stellen hun slots liefst ter beschikking aan maatschappijen die met de grootste en stilste toestellen heel veel passagiers brengen die voor omzet op de luchthaven komen zorgen.
Leidt waarschijnlijk tot verschuiving van verkeer naar regionale velden, die daardoor extra inkomsten krijgen.
Misschien niet eens zo’n slechte ontwikkeling, totdat ook op die velden het verkeer met slots gereguleerd gaat worden. Dan zijn we alleen wel weer een decennium verder en valt ’t daar dankzij al die elektrische/waterstof kisten inmiddels met die slots ook weer mee.
’t Zal wel betekenen, dat de business case van private jets de komende tijd in ieder geval qua afschrijvingsduur wat zal veranderen, wat doorwerkt in de passagier/airmile prijs.