Nieuws

LITTLE ROCK – Zakenjets van Dassault die in het Amerikaanse Little Rock een proefvlucht maken, gaan over op biobrandstof. Volgens de Franse vliegtuigbouwer mogen alle Falcon-toestellen op maximaal vijftig procent sustainable aviation fuel (SAF) vliegen. Dassault heeft in Little Rock een vestiging waar de jets worden voorbereid op levering aan de klant.

De bouw van de zakenjets vindt plaats in Frankrijk, waarna de toestellen voor de inbouw van het interieur worden overgevlogen naar de VS. In Little Rock moeten de klanten van Dassault tekenen voor akkoord. De vluchten die in de VS nog door Dassault worden uitgevoerd, gebruiken biobrandstof, meldt het bedrijf. De SAF wordt gemaakt door Neste en geleverd door Avfuel Corporation.

Dassault wijst erop dat de zakenluchtvaart verantwoordelijk is voor slechts 0,04 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Desondanks streeft de onderneming ernaar om in 2050 klimaatneutraal te werken. De inzet van SAF maakt onderdeel uit van die aanpak.

Het nieuwe paradepaardje van Dassault, de Falcon 10X, is geschikt om voor honderd procent op biobrandstof te vliegen. Volgens de huidige regelgeving is vijftig procent SAF echter de bovengrens.

Zakenjetgebruik in Europa fors toegenomen