Nieuws

AMSTERDAM – Het aantal vluchten met een zakenjet is in 2022 met 64 procent toegenomen ten opzichte van 2021. Uit een rapport dat CE Delft uitvoerde in opdracht van milieuorganisatie Greenpeace komt naar voren dat Nice vorig jaar de populairste zakenjetbestemming was, gevolgd door Parijs en Genève. Nederland staat in de top-10- van landen met de meeste privévluchten in Europa.

In 2022 werden er volgens het onderzoek 572.806 zakenjetvluchten uitgevoerd. Dat is vergeleken met 2020 – toen er veel coronarestricties golden – een stijging van 382 procent. Het opheffen van de reisrestricties is slechts een deel van de verklaring achter de forse groei. Steeds meer rijken kunnen zich een privévlucht of -vliegtuig veroorloven, stellen de onderzoekers. In 2021, toen er ook nog coronabeperkingen van kracht waren, werd er al meer gevlogen dan voor de pandemie.

Trein
Meer dan de helft van de onderzochte vluchten in 2022 (55 procent) ging over een afstand van minder dan 750 kilometer. Zo’n relatief korte reis zou meestal ook per trein kunnen worden afgelegd, vindt Greenpeace. Vijftien procent van de vluchten in 2022 was korter dan 250 kilometer.

Bovenaan de top-10 van landen met de meeste privévluchten in Europa vorig jaar staan het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland, gevolgd door Italië, Spanje, Zwitserland, Oostenrijk, Griekenland, Nederland en België. De route tussen Amsterdam en Londen staat in de top-10 van drukste vliegroutes voor privéjets.

Greenpeace zegt zich zorgen te maken over de forse toename van het aantal privévluchten en noemt het vliegen met een zakenjet ‘de meest vervuilende manier van reizen’. Greenpeace is voor een verbod op privéjets.

Activisten van Greenpeace en Extinction Rebellion verschaften zich vorig jaar toegang tot Schiphol-Oost en blokkeerden daar een aantal zakenjets.

Foto: Marten van Dijl/Greenpeace

2 reacties op “Zakenjetgebruik in Europa fors toegenomen

  1. Robbert schreef:

    Inderdaad jammer dat er zo moeilijk een onderscheid te maken is in de doeleinden van dergelijke vluchten. Het zou interessant zijn om te weten hoeveel procent van de vluchten een medische reden heeft.
    En wellicht kunnen deze vliegtuigen in ambulance kleuren gespoten worden, dan kunnen activisten er in het vervolg rekening mee houden.

  2. Sean schreef:

    Prima dat GreenPeace tegen privéjets is. Jammer dat er in het onderzoek geen onderscheid is gemaakt voor trainingsvluchten, medische vluchten, donororganen enz.