![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/10/AviaAM_Leasing-230x153.jpg)
REIJKJAIVK – AviaM Leasing, het moederbedrijf van de de IJslandse vrachtmaatschappij Bluebird Nordic, heeft een vierde Boeing 737-800BCF in huur ondergebracht bij de vrachtmaatschappij. Het toestel werd in China bij de Shandong) Aircraft Engineering Company Limited (STAECO) in Jinan omgebouwd.
AviaM kocht in december22022 opnieuw twee Boeing 737-800s aan voor ombouw tot vrachtvliegtuig. Beide vliegtuigen zijn inmiddels overgevlogen naar China voor aanpassing bij STAECO.
Bluebird Nordic beschikt momenteel over elf vrachtvliegtuigen waaronder de B737-300 (1), B737-400 (6) en zeven 737-800BCF varianten waarvan de eerste in oktober 2021 geleverd werd. In de loop can 2023 zullen nog eens drie BCF varianten aan de vloot worden toegevoegd.
De Bluebird vloot zal de komende jaren met in totaal 25 gehuurde vrachtvliegtuigen worden uitgebreid. Met het oog daarop werden in januari 2022 onder meer drie Boeing 777-300ERS geleased bij moederbedrijf AviaM Leasing. Twee van deze drie vliegtuigen zullen in eerste instantie als ‘preighter’ tot zestig ton vracht kunnen vervoeren, maar worden uiterlijk 2024 omgebouwd tot ‘echte’ freighter waarna honderd ton vracht kan worden vervoerd. Het derde vliegtuig wordt vooreerst ingezet voor VIP charters.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/01/Bluebird-Nordic-B737-800BCF-Source-Bluebird.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/05/first-visit-air-transat-aircraft-nov-19-2019-3-1-1024x423.jpg)
Volkomen met je stellng en verbazing eens Anton. Ook ik verbaast mij elke keer weer dat men oude passagiers toestellen voor het oog van de wereld snel gaat inruilen voor categorie 4 en 5 toestellen en die oudere kisten vracht laat vervoeren alsof het milieu aspect niet toe doet. Ik ben in Zuid Limburg omringt met vliegvelden waar menig vrachttoestel van opstijgt. Blijkbaar is het economisch belangrijker om oude 737 en Airbus vliegtuigen te laten doorvliegen in plaats ze te vervangen. Er wordt met twee maten gemeten. Voor de passagiers het meest milieuvriendelijke en voor de vrachtsector de afdankertjes van de passagiers sector. Zelfs de F 35 produceert meer lawaai dan een F 16 en dat wordt maar gedoogd zoals dat ook voor lawaaierige AWACS B 707’s dus hanteert men dit zelfde principe in de vrachtwereld en draait alles om de poen en niet zozeer om het milieu.
Toch vreemd dat in de passagiersbusiness airlines wel kiezen voor inzet van de modernste zuinigste toestellen terwijl men in de vrachtwereld zelfs nog 30 jaar oude kisten naar vrachtvliegtuig ombouwt. Of het gebruik daarvan dan geen uitstoot en overlast impact meer heeft, terwijl ze juist ook vaak ’s nachts vliegen.