Nieuws
Een Israëlische T-6 Texan-trainer.

HAIFA – Het Israëlische Elbit Systems viert twintig jaar exploitatie van de GROB G-120-AI-vloot van de Israëlische luchtmacht (IAF). Deze bestaat uit zestien elementaire lesvliegtuigen. Onlangs ging een derde termijn in waardoor Elbit ook de komende tien jaar de opleidingspartner van de IAF is. In Nederland ziet Elbit kansen voor de vervanging van de Pilatus PC-7-trainer.

Nederland wil in 2024 een knoop doorhakken over de vervanging van de dertien PC-7’s. De opvolgers van het huidige trainingsvliegtuig moeten in 2026 worden geleverd. De PC-7’s bereiken begin 2027 het einde van hun technische levensduur, schreef staatssecretaris van Defensie Christophe van der Maat in januari in een brief aan de Tweede Kamer.

Defensie overweegt acht tot tien nieuwe trainingstoestellen aan te schaffen. Daarnaast zijn er twee vliegsimulators nodig. Toekomstige piloten gaan naar verwachting meer digitale vlieguren maken dan vliegers die op de huidige PC-7 trainen.

Voor de vervanging van de vloot en aanverwante middelen kan Defensie besluiten tot koop, lease of uitbesteding via een derde partij. In zijn laatste brief aan de Kamer meldde Van der Maat dat een eigen aankoop op dit moment de meest voor de hand liggende keuze is.

In november vorig jaar tekende Elbit Systems een overeenkomst met Fokker Services Group op het gebied van opleiding van vliegers en onderhoud aan toestellen. Het hebben van een Nederlandse partner is belangrijk om kans te maken op een eventuele defensieopdracht.

Naast de opdrachten uit eigen land wist Elbit de laatste jaren overeenkomsten binnen te halen met de Britse en Griekse overheid voor het aankopen en beheren van vliegtuigen. Wereldwijd exploiteert het bedrijf meer dan 170 toestellen.

Samenwerking Elbit Systems en Fokker Services Group