Nieuws


BELFORT – Het Franse Avions Mauboussin heeft dezer dagen een testvlucht uitgevoerd met een schaalmodel van de eenmotorige Alérion M1h. Daarbij wordt in eerste instantie gevlogen met een kleine turbine omdat de fabrikant geloofd dat een “flex-fuel” combinatie van turbine en waterstoff, heilzamer is dan een combinatie van zuigermotor en waterstof.

Het in 2017 heropgerichte bedrijf is een eerbetoon aan de in 1928 door Pierre Mauboussin opgerichte vliegtuigfabriek, heeft voor de M1h tandemseater een elektrisch-hybride aandrijfsysteem in gedachten, Het toestel wordt ontwikkeld in samenwerking met de technische universiteit van Belfort-Montbéliard. De samenwerking moest resulteren in een eerste vlucht in 2022, waarbij een 110 pk sterke verbrandingsmotor een elektromotor zou gaan voeden die tijdens take off wordt ingeschakeld.
Avions Mauboussin wil met zowel de eenmotorige Alérion M1h als de tweemotorige Alcyon M3c. door gaan dringen op de General Aviation mark

Rond 2024 moet ook de Alcyon M3c. voor het eerst vliegen. Dat toestel moet plaats gaan bieden aan zes personen en dankzij brandstofcellen bij een snelheid van 200 kts (370 km/h) tot 800 nm (1.500 km) en gaan overbruggen.

Hij debuteerde in dat jaar met de PM-X eenzitter hoogdekker. Later volgden de PM-XI (tweepersoons) en in 1931 de PM-XII (tweepersoons laagdekker).

Fouga Magister

Mauboussin debuteerde in 2028 met de PM-X eenzitter hoogdekker. Later volgden de PM-XI (tweepersoons) en in 1931 de PM-XII (tweepersoons laagdekker).
Na de Tweede Wereldoorlog werden onder meer zweefvliegtuigen ontwikkeld en gebouwd. Ook werd er de CM-170 “Magister trainingsjet bedacht, de later Fouga Magister waarvan meer dan 800 toestellen werden geleverd. Mauboussin ging in 1967 met pensioen.