Nieuws

MOSKOU – De Russian Helicopters Holding heeft na uitgebreide proefnemingen de levensduur van de skids van de Ansat lichte multifunctionele helikopter verdrievoudigd van 4.000 naar 12.000 uur.

Fabrikant Kazan is momenteel druk in de weer met het opwaarderen van de Ansat. Zo werd begin 2023 bekend gemaakt dat een nieuwe generatie rotorbladen is ontwikkeld voor de Ansa . De bladen zijn gemaakt met behulp van de nieuwste technologie van polymeercomposietmaterialen en hebben verbeterde aerodynamische eigenschappen.

Tekst gaat verder onder de foto.

Volgens de fabrikant zal na montage de vliegsnelheid in cruise-modus met 15 km/h zal toenemen tot 235 km/h en het maximale startgewicht met 200 kg toenemen tot 3800 kg. Ook in 2023 wordt het testen van onderdelen van het anti-ijsvormingssysteem voortgezet. Momenteel zijn certificeringstests aan de gang van prototypes van hoofd- en staartrotorbladen. De eerste vluchten met de nieuwe bladen beginnen eind 2023; de massaproductie is gepland voor 2024.

De verbeterde versie van Ansat kreeg grotere brandstoftanks, een nieuwe staarteenheid en geavanceerde elektronische apparatuur. Het aandeel composieten in de helikopterconstructie nam toe met 15% tot 35%.

De Russische luchtvaartautoriteiten gaven in december 2021 groen licht voor het gebruik van een door Kazan ontwikkelde sling voor de Ansat waaraan een lading met een gewicht van 1.000 kg kan worden meegenomen. Tijdens tests bleek de helikopter in staat te zijn met een lading van 600 kg een hoogte van 3.700 m te bereiken bij een voorwaartse snelheid van 180 km.h. Gelijktijdig werd bekend gemaakt dat het MTOW van de helikopter verhoogd werd van 3.600 naar 3.800 kg.

Daarnaast gaven de Russische luchtvaartautoriteiten groen licht voor het als optie aanbieden een hoist voor de Ansat. Met deze hoist kunnen ladingen tot een gewicht van 272 kg in of uit de helikopter gelierd worden.

Ook mogen de helikopters uitgerust worden met zogeheten ‘berenpoten’ die op de uiteinden van de skids gemonteerd kunnen worden waardoor ook op een zachte ondergrond geland kan worden.

Voor ambulance-inzet is tevens het gebruik van LED zoek- en landingslichten van het type FSD-134M toegestaan. Deze werden ontwikkeld door het Russische Research Institute of Microdevices.

In 2021 werd het Mku30-satellietcommunicatiesysteem goedgekeurd. Deze optie biedt passagiers snelle internettoegang tijdens de vlucht. Het Ku-band satellietcommunicatiesysteem van het bedrijf MOST – Satellite Systems biedt internettoegang tot 2 Mbit / s in het dekkingsgebied van de YAMAL communicatiesatellieten. Hierdoor kunnen onder meer videoconferenties aan boord van de helikopter worden gehouden tijdens een vlucht. De gegevensoverdracht naar de mobiele apparaten van passagiers wordt verzorgd via Wi-Fi, een toegangspunt.

Tekst gaat verder onder de foto‘s

Couveuse
Kort daarvoor werd ook een medische module voor de helikopter goedgekeurd. Deze module omvat naast medische apparatuur een couveuse voor het vervoer van pasgeboren baby’s. De fabrikant van deze module ontwierp een speciaal platform voor de couveuse die wordt geïnstalleerd op de plaats van de brancard. De incubator wordt geleverd met extra benodigde medische apparatuur, waaronder een beademingsapparaat en een medische bewakingseenheid. Onderdeel van de certificatietests was een oefening waarbij de bemanning, medische hulpverleners en een neonatale patiënt tijdens gesimuleerde noodsituaties uit de Ansat werden geëvacueerd.