
DONAUWORTH – De Norwegian Air Ambulance Foundation (NAAF) heeft bij Airbus Helicopters twee H145s ‘nieuwe stijl’ besteld.
De NAAF is het moederbedrijf van de Norwegian Air Ambulance Services (NOLAS) die vanaf twaalf Noorse bases met zeven H135s vliegt en negen H145s (waaronder een eerste in oktober 2020 geleverde vijfbladige variant). Daarnaast staan in Denemarken vier H135s van NOLAS paraat
Aanpassingen
De nieuwste in juni 2020 gecertificeerde versie heeft een rotor met vijf bladen, waardoor het nuttig laadvermogen van de helikopter met 150 kg toeneemt en nieuwe niveaus van comfort, eenvoud en connectiviteit worden bereikt.
De nieuwe vijfbladige rotor zorgt voor een aanzienlijke toename van de algemene prestaties, een maximaal startgewicht (MTOW) tot 3.800 kg en een nuttig laadvermogen dat nu gelijk is aan het gewicht van het leeg toestel.
De eenvoud van het nieuwe lagervrije hoofdrotorontwerp zal volgens de fabrikant de onderhoudswerkzaamheden vereenvoudigen. De operationele betrouwbaarheid van de H145 zal toenemen en ook het vliegcomfort van zowel passagiers als bemanning worden beter.
Dankzij de kleinere rotordiameter kan de H145 in meer besloten ruimtes werken. De nieuwe H145 biedt nieuwe vormen van ingebouwde connectiviteit aan klanten en operators via het draadloze Airborne-communicatiesysteem (WACS), waarmee naadloze en veilige gegevensoverdracht door de helikopter in realtime mogelijk is, ook tijdens de vlucht.
De H145 wordt aangedreven door twee Safran Arriel 2E-motoren en is uitgerust met volledige digitale motorbesturing (FADEC) en de digitale Helionix-avionics. De 4-assige automatische piloot verhoogt de veiligheid en vergemakkelijkt de taak van piloten.
Retrofit
De upgrade zal ook worden aangeboden aan huidige H145-klanten als retrofit-optie om dezelfde verbeteringen op het gebied van nuttig laadvermogen, vereenvoudigd onderhoud en comfort aan de bestaande versie van de H145 te leveren.
De Zwitserse luchtambulance specialist Rega besloot daarop als eerste operator zeven in december 2016 bestelde H145s op de nieuwe standaard te laten brengen.
Ook Oekraïne, dat in juli 2018 onder meer tien H145s bestelde, wil acht daarvan op de nieuwe standaard brengen. Recent bestelde ook de Australische politie een H145 ‘nieuwe stijl’.

.