![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/03/2745-980x652-1-230x153.jpg)
DEN HAAG – Defensie is van plan zes verouderde Chinook-transporthelikopters te verkopen aan Billings Flying Service uit Montana in de Verenigde Staten. Dit familiebedrijf is gespecialiseerd in brandbestrijding vanuit de lucht. Dat schrijft staatssecretaris Christophe van der Maat donderdag (7 maart) aan de Kamer.
Defensie stoot de toestellen van het type CH-47D af nu twintig nieuwe Chinooks van het type CH-47F MYII CAAS geleidelijk instromen. Ze zijn ondergebracht bij het Defensie Helikopter Commando.
Het gaat niet alleen om de verkoop van de helikopters, maar ook van reservedelen en toestel specifieke testapparatuur. De interdepartementale Commissie Verkoop Defensie Materieel (CVDM) stemde in december 2022 al in met de verkoop van de zes Chinooks. Het streven is om het contract met Billings Flying Service in maart te tekenen door Domeinen Roerende Zaken van het Ministerie van Financiën. De overdracht is op een nog nader te bepalen moment daarna.
Billings Flying Service is niet de enige civiele provider die met verouderde Chinooks vliegt. Ook Columbia Helicopters biedt oudere CH-47s aan voor transport- en blustaken.
Bron: Ministerie van Defensie.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/03/20200528-BFS-N562AJ-4-1024x683-1.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/03/chinook-1024x683.jpg)
Stages moet zijn States.
Goede opmerking Anton, alleen denk ik dat de nieuwe Chinooks ook de blustaken samen met de Cougars overnemen en men blijkbaar een andere vorm van “strategische reserve” hanteert in Nederland en de rest van Europa. Ook Duitsland krijgt zijn Chinooks maar of die ook voor blustaken wordt ingezet is vraag twee.
De oud gediende Nederlandse Chinooks treden in het voetspoor van de KDC 10 die ook een tweede leven zijn begonnen in de United Stages of America…
Tja en het ziet er naar uit, dat we in toenemende mate blusmiddelen voor het behoud van onze natuur nodig gaan hebben.
Mooi dat er een bedrijf in Montana is dat deze handschoen oppakt!
Vraag:
waarom brengen we zulke toestellen hier in Europa niet zelf bij soortgelijke blusbedrijven onder?
Anders gezegd, dit lijkt toch geen contract, dat even op een achter zondagmiddag werd uitonderhandeld. Of hebben we hier al wel voldoende van dit soort blustoestellen?