Nieuws

HAWTHORNE – Universal Hydrogen heeft donderdag (2 maart) een eerste vijftien minuten durende vlucht uitgevoerd met een op waterstof-brandstofcel gebaseerde aandrijflijn die is ondergebracht in een van de gondels van een De Havilland Dash 8-300. De brandstofcel voorzag daarbij een magni650 EPU van stroom.

De aandrijflijn werd voorafgaand aan deze vlucht getest in de fabriek in Hawthorne, Californië. Universal Hydrogen werkt hier samenwerking met Aerotec om de motor integratie uit te voeren en het vliegtuig vanaf Moses Lake te vliegen. Toeleveranciers zijn onder meer MagniX, dat de elektromotoren voor de aandrijflijn levert, en Plug Power dat de brandstofcellen levert.

Universal gebruikt de ATR om technische ontwikkeling uit te voeren en te testen wat het bedrijf zijn ‘modulaire logistieke technologie’ noemt. De modulaire capsules van het bedrijf slaan waterstof op tijdens het transport en dienen als brandstoftanks die rechtstreeks in het vliegtuig worden geladen.

Het modulaire tankconcept vermijdt de noodzaak voor dure en tijdrovende ontwikkeling van waterstof tankinfrastructuur op luchthavens, waardoor het transport en de behandeling van waterstof mogelijk wordt met behulp van het bestaande intermodale vrachtnetwerk en vrachtafhandelingsapparatuur.

De in Massachusetts gevestigde regionale luchtvaartmaatschappij Connect Airlines is voornemens 75 ATR 72-600 regionale turboprops op waterstof in te gaan zetten. Connect is van plan te starten met De Havilland Dash 8-400s in het noordoosten en het middenwesten van de VS en in Toronto.

Universal Hydrogen werkt ook in Toulouse aan een ATR 72 waar vrijwel hetzelfde aandrijflijnontwerp zal worden geintegreerd in de Frans-Italiaanse turboprop, waardoor deze hetzelfde bereik van ongeveer 500 nm (926 km) krijgt als de gewijzigde Dash 8.

1 reactie op “Universal voltooit eerste waterstofvlucht met Dash-8 300

  1. Anton S. schreef:

    Heel creatief beargumenteerd:
    “Het modulaire tankconcept vermijdt de noodzaak voor dure en tijdrovende ontwikkeling van waterstof tankinfrastructuur op luchthavens.”
    Echter door dit nu eerst “even zo” op te lossen schuif je wel het probleem van het in platforms, zoals er nu een kerosine infrastructuur ligt, ontwikkelen van een duurzaam H2 distributiesysteem, voor je uit.
    Bovendien ziet het af- en aankoppelen en vervolgens uit- en inladen van de lorries met H2 cilinders, er ook tamelijk tijdrovend uit, al kan dat voor de testfase tijdelijk natuurlijk prima.