Nieuws

MOSKOU – De Russische United Aircraft Corporation (UAC) zal zijn volledige belang van 49 procent in SuperJet International (SJI) in Venetië verkopen aan Markab Capital Investments uit de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Het Russische conglomeraat draagt de ontwerp- en productieautoriteit over aan SJI, dat een nieuwe fabriek gaat bouwen op Al Ain International Airport in de VAE.

Na ontvangst van de toestemming van de Russische en Italiaanse regering om de aandelen en activa van SJI te deblokkeren, zal Markab Capital 49 procent van het bedrijf bezitten, terwijl Studio Guidotti International zijn belang van 41 procent behoudt en Leonardo zijn aandeel van 10 procent. Markab is van plan om 190 miljoen euro te investeren, waarvan 110 miljoen euro naar de locatie in Venetië gaat, die verantwoordelijk blijft voor marketing- en verkoopactiviteiten, installatie van vliegtuigopties, training van piloten en bemanning, laatste vliegproeven, leveringen en klantenondersteuning.

SJI gaat uit van een markt van minimaal 240 vliegtuigen, verdeeld over passagiers-, zakenjet- en vrachtversies, waarvan de meeste naar de VAE en India zouden gaan. Het hoofdkantoor in Venetië zal de richting van het programma beheren en de verantwoordelijkheid dragen voor het handhaven van ENAC- en EASA-certificeringen. Het wordt zowel de Design Organization Authority (DOA) voor de typecertificering van het vliegtuig – waardoor het de mogelijkheid krijgt om de ontwikkeling van nieuwe vliegtuigconfiguraties (business jet en cargo) uit te voeren – als de Production Organization Authority (POA). Met de POA krijgt het de volledige controle over de toeleveringsketen.

In Rusland worden momenteel de kaarten gezet op de SSJ New als ‘inheemse’ opvolger van de Sukhoi SSJ100-95.

1 reactie op “Rusland stoot belang in SuperJet International af

  1. Anton S. schreef:

    Of Russische en Italiaanse regeringen de partijen zijn die het deblokkeren moeten toestaan? Het gaat hier om Europese sancties?
    Als immers Markab Capital Investments uit de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) dat 49 procent aandeel overneemt vloeit er geld richting Moskou.
    Dus in het uiterste geval zou het door MCI over te maken kapitaal meteen moeten worden bevroren, maar omdat die geldstroom niet via Swift geleid gaat worden lukt dat niet.
    Daarom is het toestemming weigeren voor deze overname transactie sanctie-technisch het beste.