Nieuws

FORT WORTH – Bell Textron heeft een eerste testvlucht voltooid met een Bell 505 waarvan de motor gevoed werd met 100% duurzame luchtvaartbrandstof (SAF). Het was de eerste ooit dat er op deze manier met een eenmotorige helikopter om werd gevlogen.

Om deze vlucht te realiseren, werkte Bell samen met Safran Helicopter Engines, fabrikant van de Arrius 2R-motor, GKN Aerospace als leverancier van brandstofsysteemcomponenten, Neste, als SAF-leverancier en Virent, Inc., een dochteronderneming van Marathon Petroleum Corp. die hernieuwbare brandstoffen en chemicaliën produceert.

Safran Helicopter Engines en GKN Aerospace hebben grondige tests uitgevoerd op de motor- en brandstofsysteemcomponenten. Neste en Virent werkten samen om de SAF voor dit project te mengen, te testen en te leveren als een 100% drop-in brandstof.

SAF, gemaakt van gebruikte frituurolie of andere biogebaseerde grondstoffen, moet doorgaans worden gemengd met aardolieproducten omdat het geen component bevat die “aromaten” wordt genoemd en die nodig is om te voldoen aan de huidige specificaties voor vliegtuigbrandstof.

Virent produceert een aromatencomponent gemaakt van hernieuwbare plantensuikers, die werd toegevoegd aan Neste’s zuivere SAF, waardoor het niet meer nodig was om SAF te mengen met petroleumbrandstof.

De SAF die door Neste en Virent voor deze testvlucht werd geleverd, was een “100% drop-in” vervanging voor op petroleum gebaseerde vliegtuigbrandstof, waarvoor geen motoraanpassingen nodig zijn.

De motoren zijn al gecertificeerd om te werken met maximaal 50% SAF, maar dat moet in de komende jaren oplopen tot 100%. Dit kan gedurende de levenscyclus leiden tot een vermindering van de koolstofemissies met 80%.

Bell’s eigen trainingsvloot en demonstratievliegtuigen gebruiken sinds maart 2021 SAF bij hun operaties.