![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/02/P-Mentor-2212-P5933559W-230x132.jpg)
LELYSTAD – Vliegschool Zelf Vliegen kiest met zijn vlootvernieuwingsprogramma naar verwachting voor de P-Mentor van Tecnam. De eigenschappen van dit toestel passen onder meer binnen de eisen van het Transavia Airline Pilot Program. Ook voldoet het toestel aan de voorwaarden die Zelf Vliegen zelf aan zijn lestoestellen stelt.
De vliegschool houdt met de vlootvernieuwing onder andere rekening met continuïteit en duurzaamheid. Ook het kostenplaatje speelt een rol. Dat betekent alles bij elkaar dat afscheid zal worden genomen van de trouwe AT-3 vloot om gaandeweg een professionele en universele vloot neer te zetten.
De huidige AT-3 vloot is geleidelijk aan vervanging toe. De prijzen van het huidige toestel dat voor het Transavia Airline Pilot Program wordt gebruikt, de Blackshape Gabriel, zijn ten opzichte van 2018 dermate gestegen dat deze niet meer passen binnen hun visie. Daarnaast speel het feit dat ook de kleine luchtvaart meer en meer aan duurzaamheidsdoelstellingen moet voldoen. Om die te kunnen behalen is een ander vliegtuig noodzakelijk. Elektrische of hybride toestellen zijn daarbij nog niet geschikt en voorhanden voor de huidige opleidingen waardoor er in nauwe samenspraak met de partners een selectie in gang is gezet naar een nieuw toestel. De vernieuwde vloot wordt modern en betaalbaar en zal bijdragen aan een beperktere CO2 uitstoot, oftewel deze zal toekomst proof “groener” zijn, wat past in het totale plaatje van Zelf Vliegen en die van hun partners.
Vooruitkijkend naar de toekomst ziet men bij Zelf Vliegen dat de positieve ontwikkelingen van het afgelopen jaar zich verder voortzetten in 2023. Er staan inmiddels al weer een veelvoud aan lesvluchten gepland voor het eerste kwartaal, en met betrekking tot het Airline Pilot Program van Transavia zullen er zelfs twee klassen in 2023 starten aan de vliegfase van hun opleiding.
De Italiaanse fabrikant introduceerde deze nieuwe trainingsvariant begin april 2022. Met de CS-23 gecertificeerde P-Mentor zijn zowel PPL-, IR- als UPRT trainingen mogelijk.
Bij de P-Mentor is sprake van een nieuw ontworpen vleugel met een taps toelopende vorm met een laminair stromingsprofiel. Het geheel is opgebouwd uit een materiaal mix van koolstofvezel composieten (voorrand vleugel) en aluminium (vleugelbox, vleugelligger en beplating)
Het toestel wordt aangedreven door een extreem zuinige en emissiearme Rotax 912iSc die een motorvermogen van 100 pk koppelt aan een MT propeller (constant speed). Daarmee is een kruissnelheid van 117 kts (217 km/h) mogelijk bij een vliegbereik van 730 nm (1.352 km) dankzij een brandstofconsumptie van 14 l/h bij een tankinhoud van 130 l.
In de cockpit kan een Garmin G3X touch worden aangetroffen, een Garmin GI275 als back-upinstrument, een GFC500 autopilot en meerdere configuraties om PBN/RNAV training mogelijk te maken. Optioneel verkrijgbaar zijn een BRS ballistische reddingsparachute en Simulated Retractable Gear Control waarmee de werking van een intrekbaar landingsgestel wordt gesimuleerd. Gesproken wordt over een nuttige lading van 290 kg.
Kan Johan W zich even melden?
Ben zijn reactie op dit bericht kwijt