![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2018/10/ATSG2017-web-0-230x163.jpg)
WILMINGTON – De Amerikaanse Air Transport Services Group (ATSG) voorziet veel leveringen van omgebouwde vrachtvliegtuigen in 2023, dit ondanks een lagere vraag in de VS als gevolg van het economische klimaat.
De dochteronderneming Cargo Aircraft Management (CAM) van ATSG verwacht in 2023 veertien Boeing 767-300’s en ten minste zes Airbus A321-200’s om te bouwen en te leveren, waarbij de laatste bestemd zijn voor lease aan Europese en Aziatische luchtvaartmaatschappijen.
Nog eens zestien 767-300’s staan gepland voor conversie in 2024, waarvan de meeste zullen worden geleverd aan niet-Amerikaanse klanten, samen met nog eens zes Airbus A321-200-conversies.
Het werk aan dertig A330-300-conversies begint dit jaar en loopt tot 2028 waarbij al twee derde van deze vliegtuigen is geplaatst.
Onder de leaseactiviteiten van ATSG worden momenteel twaalf 767-200F’s verhuurd aan Amazon en geëxploiteerd door de vrachtluchtvaartmaatschappijen van ATSG. Vier van deze huurovereenkomsten lopen door in 2024; de andere acht lopen in 2023 af.
De motoren van deze vliegtuigen worden verwijderd en beschikbaar gesteld aan andere 767-200 leaseklanten. De overige vijf vliegtuigen worden vrijgegeven of verkocht, omdat Amazon het contract mogelijk niet verlengt.
ATSG is ’s werelds grootste eigenaar en exploitant van tot vrachtvliegtuig omgebouwde Boeing 767s. waarvan er 105 in bezit zijn naast vier 757-200F varianten en drie 777-200s.
De groep heeft drie eigen luchtvaartmaatschappijen – Air Transport International, ABX Air en Omni Air International – en voert eigen vrachtconversies uit via Pemco Conversions.