
MOBILE – Continental Aerospace Technologies heeft vrijdag (10 februari) eigenaars van vliegtuigen met motoren uit de O-360-, O-470-, O-520- en O-550-reeks gevraagd krukasinspecties uit te voeren om de installaties van de borgringen van het contragewicht te laten controleren. Het verzoek van de motorfabrikant geldt voor motoren die tussen 1 juni 2021 en 7 februari zijn geproduceerd en die minder dan 200 draaiuren hebben.
Eerder deze week hield vliegtuigfabrikant Cirrus Aircraft uit eigener beweging uit voorzorg al alle eigen vliegtuigen aan de grond die na 21 juni 2021 zijn gebouwd. De fabrikant deed dit na een waarschuwing van Continental over een mogelijke fabricagefout in de motor.
Bij veel van zijn motoren gebruikt Continental bewegende contragewichten om torsiebelastingen op de krukas te verminderen. Deze gewichten worden op hun plaats gehouden met een penconstructie die vastgezet is met borgringen.
Het probleem lijkt te zijn dat deze borgringen omgekeerd zijn gemonteerd, waardoor het open uiteinde van de ring naar buiten is gericht in plaats van naar de middellijn van de krukas. De gewichten en borgringen zijn toegankelijk door cilinders te verwijderen. De motorbehuizing hoeft niet te worden gesplitst. Evenmin hoeft de motor te worden uitgebouwd.
Continental adviseert preventief een inspectie uit te voeren om te bevestigen dat de borgring van het contragewicht van de krukas correct is geïnstalleerd in zowel nieuwe als gereviseerde motoren die tussen 1 juni 2021 en 7 februari 2023 zijn geassembleerd.
Continental motoren met meer dan 200 draaiuren mogen normaal blijven vliegen. Bij minder dan deze uren wordt geadviseerd voorafgaand aan een inspectie niet meer dan vijf uur te vliegen naar het dichtstbijzijnde servicepunt.
De fabrikant komt deze een servicebulletin met de betreffende serienummers.