![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/06/et_memmingen-4380-230x129.jpg)
MEMMINGEN – Het Deutschen Ultraleichtflugverbandes (DULV) heeft de bij Elektra Solar GmbH ontwikkelde tweepersoons Elektra Trainer goedgekeurd als ultralight vliegtuig.
De Elektra Trainer is ontworpen voor vliegscholen en vliegclubs en kost volgens de fabrikant ongeveer 60 Euro per vlieguur. Het toestel is afgeleid van de Solar Elektra die in 2021 in Duitsland al als ultralight is gecertificeerd. Bij de Trainer wordt uitgegaan van een MTOW van 600 kg en een leeggewicht van 400 kg (inclusief batterijen).
In de aanloop naar de voorgenomen serieproductie worden in eerste instantie drie ‘pre series’ Trainers met vast landingsgestel gebouwd. Meer details over de specificaties worden in april tijdens de AERO 2023 in Friedrichshafen bekend gemaakt.
De Trainer is uitgerust met een dubbel redundant uitgevoerd HPD-50D elektrisch aandrijfsysteem die een propeller met variabele spoed aandrijft en 48 dB geluid produceert tijdens take off. Daarbij is een piekvermogen van 50 kW (68 pk) voorhanden, continu 40 kW (64 pk) en tijdens kruisvlucht 12 kW (16 pk).
Gesproken wordt over een Vne van 205 km/h, een kruissnelheid van 120 km/h en overtreksnelheden van respectievelijk 82 km/h (full flaps) en 91 km/h (geen flaps). Het toestel vliegt na een start aanloop van 200 m en staat na de landing binnen die zelfde afstand weer stil. Andere zaken zijn een elektrisch intrekbaar landingsgestel, een ballistische reddingsparachute en dankzij de grote spanwijdte van 14,5 m een glijhoek van 1:28.
Vooreerst wordt uitgegaan van een vliegbereik van 300 km bij een accucapaciteit van 35 kWh (gemikt wordt op termijn op 500 km) en een vliegduur van 2,5 uur (inclusief 5 kWh reserve). Na vijftig minuten vliegen, vergt het opladen van de accu’s 35 minuten als gebruik wordt gemaakt van een laadpaal met een vermogen van18 kW.
Voorafgaand aan de certificatie werd na de eerste twintig minuten durende vlucht 29 juni 2022 tijdens een testprogramma 73 uur gevlogen tijdens 100 vluchten. De statusgegevens van elke vlucht worden automatisch geüpload naar de cloud. Dankzij automatische systeemdiagnose kan preventief onderhoud hierdoor vroegtijdig plaatsvinden.
In september 2022 sleepte Elektric Solar met de Trainer de Zwitserse eTrophy in de wacht.