Nieuws

SAN DIEGO – De Amerikaanse vrachtmaatschappij Ameriflight heeft bij Natilus getekend voor in eerste instantie twintig onbemande Natilus N3.8T Kona vrachtvliegtuigen. Het bedrijf is een van de grootse Amerikaanse vrachtvervoerders die op ruim 200 bestemmingen vliegt in Amerika, Canada, Mexico, de Cariben en Zuid-Amerika.

Natilus heeft naar eigen zeggen momenteel een pre(order) portefeuille met een waarde van meer dan zes miljard dollar voor ruim 460 toestellen door toezeggingen van onder meer Volatus, Astral Aviation, Aurora, Dymond en logistiek bedrijf Flexport (dat voor twee 100Ts tekende met opties voor een derde en 900 miljoen dollar in Natilus gaat investeren).

De Kona krijgt Pratt & Whitney Canada (P&WC) turboprop aandrijving en moet tot 4,3 ton vracht over een afstand van 900 nm (1.667 km ) gaan vervoeren bij een kruissnelheid van 220 kts (407 km/h). De Natilus N3.8T biedt naar schatting zestig procent meer vrachtvolume dan traditionele vliegtuigen van hetzelfde gewicht, terwijl de kosten en CO2 volgens de fabrikant met vijftig procent worden verlaagd. Het toestel heeft inmiddels een tweede windtunneltest voltooid en zal naar verwachting vanaf 2025 leverbaar zijn.

Natilus integreert bij de ontwerpen drie specifieke technologieën: een Blended Wing Body (BWB)-ontwerp, bediening via een piloot op afstand en standaard containerstandaardisatie.

Dit resulteert naast de N3.8T in grotere turbofan aangedreven ontwerpen als de tweemotorige 60T (66 ton, 7.670 km), 100T (110 ton, 10.000 km) en de driemotorige 130T (143 ton, 9.467 km).

1 reactie op “Vrachtmaatschappij wil Natilus N3.8T als ‘feeder’ inzetten

  1. Is dit bijzondere vrachttoestel de Mona de opmaat naar ook een passagiers toestel met besturing op afstand of blijft het bij alleen. Cargo ?