![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/01/800_fuellingsaf-4-230x153.jpg)
DUBAI – Emirates heeft grondtests afgerond waarbij een van de GE90-motoren van een Boeing 777-300ER proefdraaiden op honderd procent duurzame luchtvaartbrandstof (SAF). Met de tests en analyses wil het bedrijf aantonen dat de GE90 kan draaien op volledige biobrandstof zonder daarbij de motoreprestaties te beïnvloeden. De resultaten van de test maken de weg vrij voor de eerste testvlucht met honderd procent SAF in één motor. Dat gebeurt later deze week.
De testactiviteiten omvatten het laten draaien van één motor op honderd procent SAF en de andere op conventionele vliegtuigbrandstof om het gedrag en de prestaties van het brandstofsysteem onder elk brandstoftype beter te analyseren. Andere punten zijn het vergelijken van specifieke prestaties van elke motor en het vaststellen van een naadloze werking van de vliegtuigmotor en brandstofsystemen tijdens de geplande testvlucht.
Er waren geen aanpassingen aan de vliegtuigsystemen of speciale onderhoudsprocedures nodig om de Boeing 777-300ER of GE90-motor te gebruiken.
SAF vermindert de koolstofemissies gedurende de levenscyclus van de brandstof tot wel tachtig procent.
![](https://userfiles.mailswitch.nl/medialib/3049697/medialib/engine-test2.jpg)
Experimentele testvlucht
De resultaten van de test maken de weg vrij voor de eerste experimentele testvlucht met 100% SAF in één motor, die deze week vertrekt. De testactiviteiten omvatten het laten draaien van één motor op 100% SAF en de andere op conventionele vliegtuigbrandstof om het gedrag en de prestaties van het brandstofsysteem onder elk brandstoftype beter te analyseren. Andere punten zijn het vergelijken van specifieke prestaties van elke motor en het vaststellen van een naadloze werking van de vliegtuigmotor en brandstofsystemen tijdens de geplande testvlucht.
Het testverloop
Tijdens de grondtesten in het ultramoderne Emirates Engineering Centre in Dubai onderging het vliegtuig eerst de standaard voorinspectie. Daarna begonnen de reguliere testen door eerst de Honeywell 331-500 hulpvoedingseenheid (APU) op 100% SAF te laten draaien. De APU werd vervolgens met SAF volledig ingezet om de motoren te starten. De linker motor werd met het complete vermogensbereik gebruikt, waarbij dezelfde instellingen werden gebruikt die voor de experimentele vlucht deze week worden gebruikt. Dit omvatte inactiviteit, ‘start’ en ‘kliminstellingen’ bij volledige duur van het vluchtprofiel, draaiend op maximale snelheid en intensiteit. De motoren werden vervolgens gedurende 15 minuten op ‘cruise’-instellingen gedraaid. Nadat de simulatie was afgelopen, werden de motoren afgekoeld. Vervolgens werden de brandstoffen geïsoleerd in afzonderlijke brandstoftanks om de gescheiden testbrandstoffen te behouden. Na voltooiing van de grondtest werden de gegevens van de motor gedownload voor beoordeling, vergelijking en analyse.
Memorandum of Understanding (MoU)
Tijdens de Dubai Airshow 2021 ondertekenden Emirates, GE Aerospace en Boeing een Memorandum of Understanding (MoU) om een programma te ontwikkelen voor het uitvoeren van een testvlucht met 100% SAF op een Emirates 777-300ER aangedreven door GE90 motoren.
Emirates heeft gedurende 2022 samen met de partners GE Aerospace, Boeing, Honeywell, Neste en Virent Inc. – een dochteronderneming van Marathon Petroleum Corp – gewerkt aan het testen van SAF-brandstofmengsels. De partners hebben een mengsel ontwikkeld met dezelfde kwaliteiten en prestatiekenmerken als conventionele vliegtuigbrandstof.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/01/800_engine-test2.jpg)
Emirates voltooit grondtesten met 100% duurzame vliegtuigbrandstof De grondevaluatie maakt de weg vrij voor experimentele testvluchten |