Nieuws

SHANGHAI – De Chinese vliegtuigbouwer Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) heeft maandag (9 januari) tijdens een ceremonie in het Shanghai Research & Development Centre het ARJ21-700 (ombouw)vrachtprogramma formeel gelanceerd. De lancering was mogelijk nadat de Civil Aviation Administration of China (CAAC) het programma had goedgekeurd.

Er worden momenteel bij de Guangzhou Aircraft Maintenance Engineering Company (GAMECO) twee toestellen omgebouwd die onder meer een grote vrachtdeur en een versterkte bodem krijgen.
Beide vliegtuigen (MSN 109 en MSN 112) waren de eerste ARJ21’s die begin 2018 bij COMAC in serie werden geproduceerd. De vliegtuigen kunnen na ombouw rond de 10,7 ton vracht vervoeren als bulk dan wel in vijf LD7-containers en krijgen een vliegbereik van 1.200 nm (2.200 km).

In november 2020 tekende de Henan Civil Aviation Development Investment Co. (HCADICO) bij COMAC  een intentieverklaring voor 25 ARJ21-700F’s met een optie op nog eens 25.

De Chinese vrachtmaatschappij YTO Cargo Airlines wordt echter de eerste gebruiker van de vrachtuitvoering van de ARJ21-700. Kort daarna zal ook Zhongyuan Airlines een eerste toestel in ontvangst nemen.

Tekst gaat verder onder de foto.

YTO besloot begin 2017 al drie Boeings van het type 737-300 te laten ombouwen van passagier- naar vrachtvliegtuig. Na ombouw kunnen deze 737-300’s in transportuitvoering in een vrachtruim met een inhoud van 130 kubieke meter 19,5 ton vracht vervoeren over een afstand van 3.700 km.
Pemco heeft sinds 2006 meer dan vijftig tot vrachtvliegtuig omgebouwde Boeing 737-300 en 400 varianten geleverd voor de Chinese markt.