![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/01/Photo-By-1st-Lt.-Taylor-Ferry-230x153.jpg)
CHARLESTON – Op Joint Base Charleston is op 5 januari 2023 een oefening gehouden waarbij 24 C-17 Globemaster III-transportvliegtuigen gelijktijdig het luchtruim kozen. Tijdens deze door het Amerikaanse Air Mobility Command geïnitieerde oefening werden op vijf operatielocaties missies uitgevoerd door de luchtmacht, het leger en de marine.
De C-17’s begonnen de oefening boven de haven van Charleston en verspreidden zich vervolgens om vier kerncapaciteiten aan te scherpen: commando en controle, navigatie, tempo en logistiek onder vuur.
Meer dan twintig ‘rode en blauwe’ F-16 Fighting Falcons van Shaw Air Force Base en McEntire Air National Guard Base ‘bevochten’ gelijktijdig elkaars superioriteit in de lucht, terwijl de gezamenlijke strijdkrachten hun snelle mobiliteit met de C-17s gebruikten om een gesimuleerd raketverdedigingssysteem op te zetten.
De eerste C-17’s landden op Pope Army Airfield waar een tactisch operatiecentrum werd opgericht. Dit centrum maakte veilige communicatie en gedecentraliseerde commandostructuren mogelijk om kritieke beslissingen te verbeteren en verstoringen te voorkomen.
Andere C-17’s die ook op Pope AAF, landden, pikten parachutisten met speciale tactieken op, stegen op en vlogen naar het nabijgelegen Nederlandse dropgebied waar de parachutisten werden gedropt. Eenmaal op de grond beveiligden ze de onverharde landingsbaan voor vervolgoperaties.
De C-17s die op Marine Corps Air Station Cherry Point landden, laadden HIMARS-raketwerpers, vlogen naar Pope AAF, en voerden vervolgens een zogenoemde HIMARS snelle infiltratie uit.
weer andere C-17’s landden op Marine Corps Air Station Beaufor waar ze een geïntegreerde oefening uitvoerden om snel AH-64 Apache-helikopters van het Amerikaanse leger bij te tanken.
Op Hunter Army Airfield, Georgia, concentreerden vliegtuigbemanningen zich op logistiek onder vuur. De vliegtuigbemanningen maakten daarbij gebruik van concepten met meerdere capaciteiten om vracht te manoeuvreren.
Tijdens de oefening waren bijna zestig vliegtuigen in de lucht waaronder een E-3 Sentry en KC 135 Stratotankers waarbij de beschikbare capaciteit werd gesynchroniseerd voor een maximaal effect. Vliegers experimenteerden ook met C2-apparatuur die informatie verstrekte aan vliegtuigbemanningen over de stand van zaken in het ‘oorlogsgebied’.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/01/U.S.-Air-Force-photo-by-Tech.-Sgt.-James-Cason.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/01/a-1-1024x563.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/01/U.S.-Air-Force-Dawn-M.-Weber.webp)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/01/Courtesy-Photo.jpg)
Foto: U.S Air Force/Staff Sgt Issac-Saunders.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/01/U.S.-Air-Force-Alex-Fox-Echols-III.webp)
Foto: U.S. Air Force/Alex-Fox-Echols III.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2023/01/230105-F-VR222-1952-1024x684.jpg)