Nieuws

PHILADELPHA  – Leonardo mag in opdracht van de U.S. Navy een vierde serie TH-73A trainingshelikopters gaan bouwen. Na eerdere orders voor 32, 36 en 38 mogen er ditmaal nog eens 26 worden geassembleerd.

De eerste van de TH-119 afgeleide TH-73A trainingshelikopter werd in juni 2021 overgedragen aan  de U.S. Navy. De Italiaans fabrikant schoof  deze in mei 2016 geïntroduceerde TH-119 IFR trainingshelikopter naar voren als mogelijke opvolger voor de TH-57 Sea Rangers die bij de U.S. Navy aan vervanging toe zijn.

Dit resulteerde in januari 2020 een eerste order voor 32 TH-119 helikopters die de militaire type-aanduiding TH-73A meekregen. In november 2020 werd een tweede order gegund voor nog eens 36 TH-73As.

De uiteindelijke order kan mogelijk oplopen tot in totaal 130 TH-73As die  in de Amerikaanse Leonardo vestiging in Philadelphia zullen worden gebouwd. De helikopters moeten tussen eind 2021 en eind 2024 zijn geleverd.

Frasca International, Inc.  werd vervolgens als onderaannemer aangewezen in het  US Navy TH-73A Aircrew Training Services (ATS) contract.  Hierdoor mag de simulator bouwer onder meer Contractor Instructional Services (CIS)  leveren en achttien Frasca -Level 6 en Level 7 Flight Training Devices (FTDs).

Behalve Leonardo dong ook Airbus Helicopters met de H135 mee naar deze U.S. NAvy.

De TH-119 IFR vloog op 20 december 2018 voor het eerst

2 reacties op “Vierde vervolgorder Leonardo TH-73A trainer

  1. Anton Schiere schreef:

    Natuurlijk is het best een compliment waard voor de Italianen. Maar of Eekhout’s ronkende euforie helemaal op z’n plaats is?
    Het denken van de Amerikanen en het richten van hun blik is primair budget en daarmee minder Europees gedreven, zeker waar deze toestellen in de USA worden gebouwd.

    Eekhout heeft zeker een punt als hij pleit voor meer uniformiteit bij inkoop in NATO-verband. Dat levert qua gebruiks- en onderhoudstraining, spare parts en inkoopprijs voordeel op.
    Echter dat heeft ook een keerzijde, hoe komen dan nieuwe partijen met hun innovatieve producten aan hun contracten.

    Het gaat hier echter enkel over toestellen voor trainingsdoeleinden. Dat is toch heel wat anders dan tankertoestellen of fregatten.

  2. FRANS EEKHOUT schreef:

    Proficiat Bella Italia ! Eindelijk denken de Amerikanen ook eens over de grote plas en richten hun blik naar Europa waar blijkbaar toch goede (luchtvaart) spullen te koop zijn. Niet altijd hebben ze in de U.S.A. spullen die aan de (Navy) eisen voldoen en weet men op het oude continent kwalitatief goede waar te maken. Het is daarom ook jammer dat men eertijds niet voor de A330 MRTT gekozen had en nu met “probleem maker” KC 46 Boeing 767 zit en dat met een verdeelt NATO assortiment moet werken. Want wat zou het zijn als we binnen het bondgenootschap voor een zelfde product vliegtuigen of ander militair materieel hadden gekozen, dan was dat doelmatiger en goedkoper geweest. Er kan nog goed nieuws komen voor Europa als de Yanks kiezen voor een Europees fregat ontwerp i.p.v. een Amerikaanse variant. Als daar dan de Italiaanse heli ook tijdens trainingsmissies op gaat landen, is de cirkel pas echt compleet…