Nieuws

BOURNEMOUTH – Vrachtdochter European Cargo van de Britse European Aviation Group heeft aan aanvullend European Aviation Safety Agency (EASA) certificaat op zak waardoor Airbus 340-600s kunnen worden ingezet als Class F vrachtvliegtuig.

Het in Bournemouth gevestigde European Cargo bouwde een vloot van ex-passagiers A340-vliegtuigen om tot langeafstandsvrachtvliegtuigen. Twee zijn al voltooid, terwijl een derde momenteel wordt omgebouwd. Daarna volgen in 2023 nog eens zes. Mocht de e-commerce marktvraag aantrekken, dan kunnen nog eens zes toestellen worden aangepast.

De vijftien vliegtuigen zijn afkomstig van Ethiad en Virgin Atlantic. Etihad stelde in oktober 2017 de laatste vliegtuigen van dit type buiten gebruik en parkeerde zeven A340-600s en drie -500 varianten Abu Dhabi waarna ze in 2018 ‘voor loop of sloop’ werden overgenomen door de European Aviation Group en overgevlogen naar Bournemouth International Airport in Engeland. In een later stadium volgden vijf de A340s van Virgin Atlantic

In eerste instantie werd het interieur uit de cabines verwijderd om plaats te maken voor een  ‘cargo in cabin’ configuratie met plek voor veertig ton (pakket)post, medicijnen en onderdelen voor de auto-industrie. Daarnaast konden veertien PM container  mee in de buik van het vliegtuig.

Bij de gecertificeerde vrachtvariant werden alle schotten, galeys en toiletten aan de achterkant verwijderd om in de cabine plaats te maken voor 39 pods in zes verschillende maten. Elke pod wordt afgeschermd door brandwerende zakken die op grote hoogte live werden getest om zes en een half uur lang een lithiumbatterijbrand te weerstaan.
Na ombouw kunnen de toestellen tot 77 ton vracht meenemen waarvoor in totaal 450 kubieke meter vrachtruim beschikbaar is. 
In passagiersuitvoering heeft een A340-600 een vliegbereik van 14.600 km.

Foto’s: European Cargo.

 

1 reactie op “Nieuwe toekomst uitgerangeerde Airbus A340s

  1. Goed dat deze mooie Airbus vliegtuigen nog ern tweede leven kunnen krijgen en niet direct gesloopt worden. Weliswaar verbruiken ze iets meer brandstof dan een A 350 cargo of B 777 F en maken ze iets meer lawaai, maar de gebruiksmogelijkheden zijn nog niet volledig benut en ze maken nog altijd minder herrie dan oude B 707 toestellen zoals de AWACS jets die ik in Zuid Limburg vrijwel dagelijks moet aanhoren. Laat de A340-500 en -600 nog jaren het luchtruim doorklieven het is ze van harte gegund.