![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/12/amber-230x129.jpg)
RIVALTA DI TORINO – Het Italiaanse Avio Aero, onderdeel van GE Aerospace, heeft een nieuw technologie demonstratieprogramma gelanceerd dat de ontwikkeling van hybride elektrische voortstuwingstechnologieën voor de commerciële luchtvaart moet gaan bevorderen.
Het nieuwe programma wordt door de Clean Aviation Joint Undertaking van de Europese Commissie voor een periode van vier jaar ondersteund met ongeveer 34 miljoen Euro. Met dat geld kan een consortium onder leiding van Avio Aero voor de Amber-demonstrator sleuteltechnologieën ontwikkelen die nodig zijn om een hybride-elektrisch voortstuwingssysteem in de megawatt (MW)-klasse, aangedreven door waterstofbrandstofcellen, te kunnen laten rijpen, integreren en valideren.
De Amber demonstrator zal daarbij in het midden van de jaren twintig werk maken van de integratie van hybride elektrische componenten (waaronder een motor/generator, stroom omvormers en krachtoverbrengingssystemen – met brandstofcellen) in combinatie met de nieuwe 1.240 pk sterke Catalyst-turbopropmotoren (die ook door het Eurodrone consortium is geselecteerd).
De hybride elektrische technologieën die Avio Aero en haar moederbedrijf GE Aerospace ontwikkelen, worden daarbij compatibel met alternatieve brandstoffen zoals Sustainable Aviation Fuel (SAF) en met geavanceerde motorarchitectuur zoals open ventilator.
Het door Avio Aero geleide consortium bestaat uit in totaal 21 Europese leden waaronder Avio Aero’s Europese technologieontwikkelingsnetwerk van universiteiten en R&D-centra. Andere Europese locaties van GE Aerospace waaronder Tsjechië, Duitsland, Polen, Turkije en het Verenigd Koninkrijk, zullen bijdragen aan het onderzoek naar de motor-, propeller- en elektrische aandrijflijnsystemen.
Het Duitse H2FLY dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling van waterstof-elektrische aandrijfsystemen voor vliegtuigen gaat het MW-klasse brandstofcelsysteem leveren, samen met de bijbehorende architectuur, interfaces en brandstofcelbesturingen. H2FLY wordt ook verantwoordelijk voor de opbouw en het testen van het MW brandstofcelsysteem als onderdeel van de aandrijflijn.