![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/12/ATR_600-230x129.jpg)
DUBLIN & MOUNTAIN VIEW – De in Ierland gevestigde wereldwijde luchtvaartdienstverlener ASL Aviation Holdings en het Amerikaanse Reliable Robotics Corporation gaan samenwerken om het gebruik van geautomatiseerde tweemotorige turboprop vrachtvliegtuigen te verkennen.
Samen zullen de bedrijven een geschikt vliegtuig selecteren voor Reliable’s Remotely Operated Aircraft System, met in eerste instantie aandacht voor grote tweemotorige turboprop vrachtvliegtuigen.
ASL en Reliable gaan gezamenlijk de vraag naar op afstand bediende vliegtuigen in Europa beoordelen. Beide bedrijven maken deel uit van het ASL CargoVision Forum. Dit forum brengt partijen samen die zich bezighouden met de ontwikkeling van duurzame luchtvaarttechnologie
Naast op afstand bestuurde luchtvrachtdiensten, zullen de bedrijven vliegtuigen beoordelen die geschikt zijn voor op afstand bestuurde humanitaire operaties.
Reliable Robotics werkt aan de certificatie van een systeem dat op afstand bestuurde vrachtvluchten mogelijk moet maken in de Verenigde Staten. Het bedrijf paste deze technologie het eerst in 2019 toe in een Cessna C172 die al autonoom vloog, maar ook op afstand kon worden bestuurd. Deze technologie werd later ‘doorvertaald’ naar een Cessna C208 Caravan.
Vreemd in een wereld waar al een heleboel autonoom of remote bediend vliegt, dat nu nog enkel nog maar over inzet van die technologie voor vrachttoestellen wordt gedacht. Logisch wel natuurlijk, want treinen en metro’s laten we ook nog altijd door machinisten of bestuurders rijden.
Vraag is overigens wel in welke mate zulke vrachttoestellen autonoom of, zij het op afstand, nog feitelijk bestuurd gaan worden?
Ik veronderstel, dat e.e.a. pas een rendabele businesscase wordt als één team van remote piloten zich gemiddeld met drie à vijf toestellen tegelijkertijd bezighoudt. Dat dus vooral bij start en landing meekijkt en desgewenst ingrijpt.
De techniek van vandaag maakt het tegelijkertijd mogelijk, mocht een toestel echt in problemen raken, piloten in een soort remote achterwacht direct zijn bij te schakelen, zodat er altijd voldoende piloten zijn om zich over zo’n toestel te ontfermen.
Een toe te juichen ontwikkeling die immers kan doorsijpelen naar metro en trein en vervolgens ook naar passagiersvluchten leidend tot een zekere verlichting van de druk in deze segmenten van de arbeidsmarkt.
Als ze het systeem maar goed gaan beveiligen en het niet gehackt kan worden want dan ben je echt de pineut.