![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/12/medius-elev-230x142.webp)
CHIGAGO – AELF FlightService heeft een eerste Class E A330-200 ontvangen na de Medius Elev modificatie van Avensis Aviation en verwacht binnenkort een tweede aangepaste toestel van dit type.
De in 2014 gebouwde Airbus werd bij het Britse Avensis voorzien van een omkeerbare conversieoplossing die het snel laden van gepalletiseerde en gecontaineriseerde vracht mogelijk maakt zonder dat daarvoor een grote vrachtdeur nodig is.
Volgens Avenis is de Medius Elev-conversie oplossing de eerste in zijn soort met ingebouwde voor- en achterliften op de vloer van het hoofddek. De technologie is ontworpen om de TAT-efficiëntie (turn-around-time) te optimaliseren door de laad- en lostijden aanzienlijk te verkorten.
Met een hefplatform dat plaats biedt aan een container of palletbasis van 2,4 m x 3,2 m, kan het hefsysteem van Medius Elev veilig containers of pallets met een gewicht tot 2,2 ton laden of lossen.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/12/AELS-Flightservice-1024x576.jpeg)
Het ei van Columbus om vracht doelmatig te vervoeren op zowel het vracht- als hoofddek. Een combiversie lijkt mij ook mogelijk. Achter containers en vooraan passagiers stoelen op het hoofddek. Misschien iets voor de A 330 MRTT vliegtuigen. Slim idee en zien we dat behalve bij Airbus ook terug bij Boeing vliegtuigen ?
Een uiterst slimme modificatie, omdat enkel één of twee liftsystemen en wat vloerversteviging aangebracht hoeven te worden. Terwijl het toestel ook gewoon voor passagiersdienst beschikbaar blijft.
Dit laatste is niet onbelangrijk omdat de luchtvrachtmarkt, net als de containervaart, wel eens veel volatieler kan blijken te zijn dan eerder verwacht.
Bovendien is de ingreep waarschijnlijk minder kostbaar omdat niet met zo’n grote vrachtdeur in de structuur van de romp hoeft te worden ingegrepen. Al staat daar wel tegenover, dat de grootte van vracht enigszins beperkt is.