Nieuws

RIGA – De luchtmacht van Letland heeft vrijdag (2 december) tijdens een ceremonie twee nieuwe Tarragon Pelegrin basistrainers aan zijn vloot toegevoegd. Beide, eveneens in Letland gebouwde vliegtuigen zijn zogenoemde ultralight tandem seaters met een intrekbaar landingsgestel.

De toestellen worden aangedreven door 100 pk viercilinder Rotax 912 ULs motoren en driebladige propellers. Daarmee zijn kruissnelheden mogelijk van 270-310 km/h, terwijl het toestel met geselecteerde flaps overtrekt bij 65 km/h. De Pelegrins zijn opgebouwd uit een combinatie van koolstofvezel en CNC aluminium en bestand tegen een belasting van +4/-2 g. Ook is een Galaxy GRS6 ballistishe reddingsparachute aanwezig.

De afmetingen zijn compact: 7.53 m lang, een spanwijdte van 7.940 m bij een hoogte van 2,49 m en een cabinebreedte van 70 cm. Het leeg 338 kg wegende vliegtuig heeft een tankinhoud van 96 l, goed voor een maximaal vliegbereik van 1.300 km.

Het ontwerp van de Pelegrin voert terug tot 2010 toen het inmiddels failliete Millennium Master met de tweezitter op de proppen kwam. Nadien namen het Italiaanse CFM en het Letse Tarrogon het ontwerp over om het verder te verfijnen. Dit leidde tot de komst van zowel de CFM Dardo waar beide inzittenden naast elkaar zitten als de Tarragon Pelegrin tandem seater. Daarnaast is ook de Italiaanse Blackshape Prime BS100 van het Millennium ontwerp afgeleid.