![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/11/Eco-Caravan-4-230x143.jpg)
LOS ANGELES – Ampaire heeft vrijdag (18 november) een eerste 33 minuten durende vlucht uitgevoerd met de hybride elektrisch aangedreven eenmotorige Eco Caravan. Tijdens deze vlucht werd een vlieghoogte bereikt van 3.500 ft (1.067 m).
Testpiloot Elliot Seguin vertrok daarbij full power, waarbij het vermogen van de verbrandingsmotor en de elektromotor werd gecombineerd. Seguïn voerde vervolgens gedurende twintig minuten tests uit met verschillende power settings waarbij de aandrijf temperaturen werden bestudeerd en andere metingen werden gedaan voordat de landing werd ingezet.
Ampaire voerde sinds april 2022 op de luchthaven van Hawthorne in Los Angeles grondtests uit met een Cessna Grand Caravan die werd uitgerust met het hybride-elektrische aandrijfsysteem van het Amerikaanse bedrijf.
Met het aangepaste vliegtuig, dat de Eco Caravan werd genoemd, is mede dankzij de inbouw van een in Duitsland ontwikkelde 550 pk sterke RED A03 twaalfcilinder dieselmotor een brandstofbesparing van tussen de 50-70% haalbaar ten opzichte van de standaard door een turbine aangedreven Grand Caravan, waarbij het toestel nog steeds in staat zal zijn om negen passagiers of vracht te vervoeren. Ampaire verwacht dat de Eco Caravan in 2024 klaar zal zijn voor gebruik.
De Pratt & Whitney Canada PT6-aangedreven Grand Caravan biedt standaard plek aan 10-14 passagiers en een bereik van 1.070 nm (1.982 km). Voor de Eco Variant wordt uitgegaan van een vergelijkbaar vliegbereik.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/09/Ampaire-Flies-First-Hybrid-Electric-Regional-Aircraft1-copy-1024x658.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/04/ampaire-eco-caravan.png-1024x576.webp)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/04/Ampaire-Caravan.jpg)
Order
Een regionale operator in het zuidwesten van de VS heeft bij Ampaire vaste orders geplaatst voor vijf hybride-aangedreven Ampaire Eco Caravans voor gebruik op de routes naar Californië, Arizona en Nevada. Wing Tips heeft daarnaast een optie genomen op nog eens twintig Caravans en vijftig van de 19-persoons Twin Otter-conversies die zullen ontwikkeld wanneer de Eco Caravans in productie zijn.
Wing Tips wil de EcoCaravans gebruiken op routes van 100-400 nm (185- 740 km) naar kleine GA-luchthavens. Daarbij wordt ook gewerkt met een uniek boekingssysteem dat stoeltoewijzingen voor on-demand chartervluchten mogelijk maakt. Ampaire denkt 2024 aanvullende typecertificering voor het hybride systeem te verwachten.
EP Systems
Recent werd ook een overeenkomst gesloten met Electric Power Systems (EP Systems) om de accu set te leveren voor de Eco Caravan.
Het modulaire opgebouwde EPiC energieopslagsysteem van EP Systems bevat geavanceerde celtechnologie met een energiedichtheid van meer dan 200 Wh/kg (wattuur per kilogram) op batterijniveau. Bij normaal gebruik gaan de systemen tot meer dan 2.000 snelle oplaadcycli mee voordat vervanging nodig is.
Daarnaast ondertekenden Air France Industries KLM Engineering & Maintenance (AFI KLM E&M) en Ampaire een memorandum van overeenstemming dat vooruitloopt op de introductie en wereldwijde ondersteuning van geëlektrificeerde vliegtuigen met de wereldwijde middelen van AFI KLM E&M.