Nieuws

SYDNEY – Topman Alan Joyce van Qantas heeft maandag een inkijkje gegeven in wat het kost om een lang geparkeerde Airbus A380 weer in bedrijf te krijgen. In een persupdate zei Joyce dat er per A380 4.500 uren nodig zijn om de Californische woestijn te kunnen verlaten.

“Dat zijn tien technici die twee maanden lang full time bezig zijn voor één A380”, zo tekende Bloomberg op uit de mond van de Qantas-bestuurder. Zo worden bijvoorbeeld alle 22 wielen en zestien remmen vervangen. Als een A380 de woestijn mag verlaten, is het nog niet meteen klaar voor opname in de dienstregeling. Eerst mag de superjumbo nog voor een onderhoudsbeurt van honderd dagen de woestijn in, aldus Joyce.  

Qantas parkeerde in 2020 tijdens de coronapandemie al haar twaalf A380’s. Eind vorig jaar besloot de Australische maatschappij dat tien daarvan weer in gebruik worden genomen. Op dit moment zijn er vijf weer terug in dienst. Eind van dit jaar moeten dat er zes zijn. Qantas verwacht dat het nog tot 2024 duurt voordat de laatste van de tien weer lijndiensten vliegt.   

Vanwege de aantrekkende markt halen steeds meer luchtvaartmaatschappijen hun A380’s uit de mottenballen. Lufthansa verwacht de eerste begin 2023 weer terug in de dienstregeling. De Duitse maatschappij is van plan acht van de veertien toestellen opnieuw in de vloot op te nemen.

1 reactie op “Qantas: ‘wakker maken’ A380 kost 4.500 uur

  1. Anton S. schreef:

    Was ’t niet zo, dat A 380’s vooral vanwege hun verhoudingsgewijs hoge brandstofverbruik en dito overlast uitgefaseerd werden, terwijl maatschappijen zouden inzetten op vlootvernieuwing naar stillere en brandstof efficiëntere toestellen ?
    Tja, kun je wel naar airlines wijzen, wij zijn het toch zelf die de tickets kopen en zien welk type toestel op de vlucht wordt ingezet.