Nieuws

LONDEN – De Britse vrachtconversiespecialist Avensis Aviation heeft een omkeerbare conversieoplossing bedacht die het snel laden van gepalletiseerde en gecontaineriseerde vracht mogelijk maakt zonder dat daarvoor een grote vrachtdeur nodig is.

Volgens Avenis is de Medius Elev-conversie oplossing de eerste in zijn soort met ingebouwde voor- en achterliften op de vloer van het hoofddek. De technologie is ontworpen om de TAT-efficiëntie (turn-around-time) te optimaliseren door de laad- en lostijden aanzienlijk te verkorten.

Met een hefplatform dat plaats biedt aan een container of palletbasis van 2,4 m x 3,2 m, kan het hefsysteem van Medius Elev veilig containers of pallets met een gewicht tot 2,2 ton laden of lossen.

De capaciteit op het hoofddek kan variëren van maximaal 44 ton/285 m3 laadvermogen en volume voor een A330-300 en tot respectievelijk 54 ton laadvermogen en 360 m3 volume voor een A340-600.

Dit biedt operators volgens Avensis de flexibiliteit om verschillende soorten vracht te verdelen tussen het hoofddek en het vrachtruim, aangezien het combineren van de maximale nuttige ladingen van beide vrachtruimen het maximale structurele en startgewicht van het vliegtuig zal overschrijden.

Medius Elev heeft een typische conversietijd van drie maanden en maakt deel uit van de Avensis-familie van vijf PTF conversieproducten. De volledige conversieportfolio van Avensis omvat Levis Xero, Medius, Medius Combi, Medius Elev en Navis.

2 reacties op “Slimme vrachtlift maakt laaddeur overbodig

  1. Herman Reede schreef:

    Idee is aardig , is bij de A380 ook naar gekeken. Zie echter genoeg zaken waardoor dit niet praktisch is. Om er een paar te noemen , zo’n liftsysteem zelf zal genoeg wegen en dus het brandstof verbruik omhoog stuwen. 2220kilo per pallet is niet bepaald veel voor een maindeck positie. Pallets op het maindeck van een gebruikelijke vrachtversie kunnen 300cm hoog zijn. Als je ze via het lowerdeck gaat laden kunnen ze nog maar 160cm hoog zijn , maw , volume verlies op het maindeck. Overstekende lading op het het maindeck kan je vergeten met zo’n lift tenzij je de lift een groot platform geeft. Hoe wil je uitgezakte pallets laden en met name lossen ? Bij een normale side cargodoor operatie kan je veel sneller laden / lossen met een highloader. Op de tekening staat de lift vóór de vleugel … niet handig en werkt tailtipping in de hand , sterker nog , standaard loading procedure is dat je je eerst vóór en daarna achter de vleugel werkt. Om een vliegtuig te beladen is het zaak om eerst het lowerdeck aan de voorkant te laden. Bij een defecte of vastgelopen lift heb je in 1 keer geen operatie mee.
    Enige voordeel wat ik zie is dat je op een ( buiten- ) station toch lading van het maindeck kan lossen via het lowerdeck , deze lading bestaat dan echter uit lage pallets met een beperkt gewicht.
    Herman Reede
    Loadmaster B747 bd

  2. Merijn schreef:

    Niet geheel nieuw.
    Eolia LCF conversion had dit idee al 2010-2015. Opgekocht en verder ontwikkeld?
    Ik ben benieuwd of het nu wel van de grond komt.