Nieuws

GlobalX wil ook elektrisch gaan vliegen

MIAMI – De nieuwe Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Global Crossing Airlines heeft bij Eviation Aircraft getekend voor vijftig elektromotor aangedreven Alice commuter vliegtuigen.

Bij de Eviation Alice worden twee magniX magni650EPU elektromotoren voorzien met elk een vermogen van 871 pk bij een MTOW van 7.485 kg en een nuttige lading van respectievelijk 1.089 kg (passagiers) of 1.134 kg (vrachtuitvoering ).

De kruissnelheid komt rond de 220 kts (407 km/h) te liggen en het vliegbereik van 440 nm (615 km) (+45min IFR reserve) op FL320 (9.753 m). Er wordt een klimsnelheid voorzien van 2.000 ft/min (610 m/min). Gemikt wordt nu op certificatie in 2024.

Recent werden door Global Crossing Airlines Group ook vier A321-200’s besteld voor ombouw tot vrachtvliegtuig. Het ombouwen gebeurt bij Greenwich Highland Aviation, dat daardoor nu acht A321P2F-varianten mag leveren aan vrachtdochter GlobalX. Het eerste toestel moet in januari 2023 worden geleverd.

In september 2020 werd bij leasemaatschappij Magnetic Leasing uit Litouwen getekend voor een eerste A321-200. Dat in 2005 gebouwde vliegtuig vloog voorheen bij een Aziatische luchtvaartmaatschappij en werd in december 2020 aan GlobalX geleverd. Ook beschikt de maatschappij over een bij DAE Capital gehuurde A320 die in januari 2021 arriveerde.

In oktober 2020 werd eveneens getekend voor tien A321 P2F-varianten bij de Luxemburgs leasemaatschappij Vallair, gevolgd door een eind mei 2021 getekend contract bij ST Engineering in Singapore voor vijf A321-200 P2F’s. In totaal moeten de komende jaren negentien A321’s beschikbaar zijn voor vrachtvluchten.

De A320 van GlobalX
De A321 van GlobalX.