Nieuws

EINDHOVEN- De beoogde opvolger van de C-130H Hercules bij de Koninklijke Luchtmacht heeft afgelopen weekend een kennismakingsbezoek gebracht aan Vliegbasis EIndhoven. Daar kon kort kennis gemaakt worden met de Embraer C-390 Millennium.

Defensie had in de C-390M Millennium van de Braziliaanse fabrikant Embraer een opvolger gevonden voor de C-130H Hercules. De bedoeling is dat het eerste nieuwe transportvliegtuig in 2026 in Nederland aankomt.

Het kwartet C-130’s van Defensie hebben het eind van hun levensduur bereikt. Aanvankelijk was het de bedoeling er nog tot minimaal 2031 mee te blijven vliegen, maar ze zijn steeds minder vaak inzetbaar door mankementen. In 2020 werd daarom besloten ze toch te vervangen.

Waar aanvankelijk het plan was om vier nieuwe toestellen te verwerven, worden dat er vijf . Er is behoefte aan meer vlieguren door onder meer de evacuaties in Afghanistan in 2021 en de drastisch veranderde veiligheidssituatie aan de oostflank van Europa. Gedacht wordt aan een uitbreiding van 2.400 naar 4.000 vlieguren. Bovendien komt extra transportcapaciteit ten goede aan de snelheid om te reageren bij calamiteiten.

Defensie stelde verschillende eisen aan de opvolger van de C-130. Uit onderzoek kwam de C-390M er beter uit dan de C-130J van Lockheed Martin, die als alternatief werd gezien. Zo is de beschikbaarheid van de C-390M hoger, scoort het toestel beter op een aantal operationele en technische eisen en heeft het minder onderhoud nodig. Bovendien kan de C-390M met vier toestellen al voldoen aan de minimale eis van 2.400 vlieguren. De C-130J heeft daar vijf toestellen voor nodig.

De bedoeling is dat de C-390M ook deelneemt aan het European Air Transport Command. Dit is een samenwerkingsverband op het gebied van luchttransport van zeven Europese landen. De C-390M eraan toevoegen komt de pooling and sharing van capaciteiten in Europees verband te goede. Dit gebeurt met gelijksoortige maar ook verschillende typen transportvliegtuigen.

Doordat Defensie meer vlieguren wil maken, gaan ook de geschatte kosten omhoog. Aanvankelijk werd uitgegaan van € 250 miljoen tot € 1 miljard. Dat wordt nu tussen € 1 miljard en € 2,5 miljard.

Nederland wordt naast Portugal (5), Hongarije (2) en Tsjechië (2) het vierde Europese land dat met de (K)C-390 gaat vliegen.

6 reacties op “Video: Embraer C-390 Millennium bezoekt Eindhoven

  1. Dat Nederland ook voor de Embraer C 390 kiest ter vervanging van de C 130 Hercules, is dat toeval of toch opmerkelijk, als men bedenkt dat de CEO Embraer Commercial Aviation de Nederlandse Arjan Meijer is die op het Europese hoofdkantoor van Embraer in Amsterdam zetelt waar zo’n honderd medewerkers werkzaam zijn ?

  2. Bob Fischer schreef:

    Gewoon de PC7 MKX nemen …..

  3. Ruud60 schreef:

    Onbegrijpelijk dat een land wat hoort tot de bric landen en Rusland niet veroordeeld en zelfs positief contacten heeft met dat land aan een NAVO land deze vliegtuigen mag leveren

  4. Lieshout schreef:

    Bijzondere keuze, maar twee motoren voor dirt landings dat is erg weinig voor het werk wat ze moeten doen. Ben benieuwd of dit logistiek wel allemaal loopt zoals het zou moeten lopen uit Brazilië wat betreft aanvoer van spare parts, en nu maar hopen dat er het standaard kisten worden en blijven en niet allemaal aparte eisen en verbouwingen van de cockpit aankomen gezien het verleden.

  5. Ruud Vos schreef:

    Ja en de PC-7s van de luchtmacht moeten ook worden vervangen……
    ……. door Super Tucano’s?

  6. Verrassende keuze om een Brazilians toestel te kiezen als men in eerste instant denkt aan Airbus A 400 M of de C 130 J. Embraer is nu met de KLM en de Luchtmacht goed vertegenwoordigd in Nederland.