![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/06/boom_30k_16x9_v2-230x129.jpg)
DENVER – Boom Aerospace gelooft nog steeds in supersonisch luchttransport. Al eerder kreeg Boom een steuntje in de rug gekregen van United Airlines dat vijftien Overtures bestelde met opties op nog eens 35. Inmiddels heeft zich een tweede Amerikaanse luchtvaartmaatschappij gemeld: American Airlines die een aanbetaling deed voor twintig Overtures met opties op nog eens veertig.
De nieuwkomer kon in 2016 dankzij een intentieverklaring voor de aankoop van tien toestellen door Richard Branson’s Virgin Group werk maken van de ontwikkeling van een supersonisch verkeersvliegtuig. Ook een niet nader genoemde Europese luchtvaartmaatschappij liet volgens de Amerikaanse vliegtuigbouwer opties laten vastleggen voor vijftien toestellen evenals Japan Airlines dat tekende voor een onbekend aantal. Boom had naar eigen zeggen voor de mededeling van United 76 orders in de boeken voor de Overture.
De door Boom te bouwen Overture moet in 2025 haar roll out beleven, in 2026 vliegen en in 2029 op de markt komen. Het toestel zal gaan vliegen op 100% Sustainable AviationFuel (SAF) en plaats gaan bieden aan 65-88 passagiers. Het moet een kruissnelheid krijgen van Mach 1,7 bij een maximaal vliegbereik van 4.250 nm (7.871 km). United denkt daarbij aan verbindingen tussen Newark en London (3,5 uur), Newark en Frankfurt (4 uur) en San Francisco en Tokyo (6 uur).
Tijdens de Farnborough Airshow 2022 meldde Boom een aantal ontwerpaanpassingen waardoor de Overture nu zal worden uitgerust met vier in plaats van drie motoren van een nog nader te bepalen motorfabrikant.
Boom is opgericht door Blake Scholl die onder meer fortuin maakte bij Amazon. De gepassioneerde piloot kreeg daarbij steun van medeoprichter Joe Wilding die betrokken was bij de ontwikkeling zakenjets als de Beech Premier I, Eclipse 500, Adam A500 en 700. Ook is het betrokken bij het Icon A5 project.
Beiden weten zich geruggensteund door een team van (gepensioneerde) luchtvaartgrootheden afkomstig van onder meer Boeing, Lockheed en NASA. Ze waren onder meer betrokken bij de ontwikkeling van de 787 Dreamliner en Spaceship Two.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/06/united-interior@2x-1024x576.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/06/overture-interior-experience@2x-1024x701.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/06/united-3d-model@2x-1024x452.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/06/79505_60k_4320x4320_955343.jpg)
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/06/79506_hangar_4320x4320_601147.jpg)
Vanwege de geringe stoelcapaciteit noem ik deze supersonische mooie nieuwkomers “Concorde light” . De Concorde is overigens wel een mooi toestel en zag het in 1975 voor het eerst op Paya Lebar airport Singapore en later nog eens op Schiphol. Met de A321neo (X)LR en deze Concorde opvolgers, is de wedergeboorte van smalle romp vliegtuigen voor lange afstanden wel opmerkelijk te noemen en hoop dat ze wat verkoopaantallen en inzetbaarheid succesvoller zullen zijn dan hun legendarische voorganger !
1) Voor een supersonisch vliegtuig opvallend grote ramen in vergelijking tot de Concorde.
2) Snelheid is net iets hoger dan de F 35.
3) Vlieghoogte : onbekend.
4) T.z.t. ook als zakenjet te koop ?
5) Hoop dat het werkelijkheid wordt en o.a. UNITED met het vliegtuig kan gaan vliegen.
6) Ik zien geen afsluitbare handbagage bakken boven de stoelen.
7) Iets voor Emirates of Qatar om snel naar Singapore, Sydney te vliegen of waagt men zijn vingers niet aan dit toestel na het A 380 debacle ?
8) Hoe zit het met de “sonic boom” ?
9) Discount tarieven zal men waarschijnlijk niet aanbieden of toch ?
10) De Overture, meer dan een wedergeboorte van het supersonisch vliegen, ik hoop het van harte en wens ze alle SUCCES toe !