![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/08/20200630jav1433-230x153.jpg)
EINDHOVEN – De start- en landingsbaan van Vliegbasis Eindhoven krijgt over drie jaar een flinke aanpassing. Piloten en vliegers moeten vanaf dat moment ook in dichte mist kunnen landen. Defensie is dit met Eindhoven Airport overeengekomen. Eindhoven Airport is medegebruiker van de vliegbasis Eindhoven.
De nieuwe baan moet er een van de hoogste categorie worden. Hierbij komt ook verlichting in de baan zelf te liggen en wordt het antennesysteem vernieuwd. Daardoor kunnen vliegers en piloten in de meeste gevallen in dichte mist landen. Zij hebben nu nog minimaal 550 m zicht nodig op de baan om te kunnen landen.
Eindhoven Airport had al langer de behoefte om het zogeheten Instrument Landing System (ILS) te upgraden. ILS is een radionavigatiesysteem dat piloten gebruiken om te landen.
Gekozen is om de aanpassing in 2025 uit te voeren, omdat voor de start- en landingsbaan dat jaar groot onderhoud staat gepland. Zo hoeft de baan maar een keer te worden opengebroken.
Bron: Ministerie van Defensie.
…aanvulling op eerdere reactie.
Heb zelf eens ervaren wat slecht zicht en mist betekent heeft voor mijn vertrek vanaf Eindhoven airport en het gebrek aan Cat 3 op deze op zich mooie luchthaven. Met de komst van de moderne A330 MRTT is een goede ILS ook bij minder fraaie weersomstandigheden zeer wenselijk.
Het wordt hoogtijd dat Eindhoven een baan krijgt waar men ook bij dichte mist en dergelijke kan landen en niet bij het geringste slecht zicht moet uitwijken naar andere vliegvelden. Dit komt de betrouwbaarheid alleen maar ten goede. Heb zelf eens ervaren wat slecht en dito ve