Nieuws

ZIELONA GORA – De Poolse fabrikant Metal Master bereidt een tweede productie conforme Flaris LAR-1 voor op zijn eerste vlucht in de aanloop naar de Poolse certificering van de vijfpersoons personal jet in de eerste helft van 2023.

De LAR-1 wordt in eerste instantie medio 2023 onder de S-1 experimentele categorie van de Poolse burgerluchtvaartautoriteit gecertificeerd. Metal Master zal dan gelijktijdige EASA- en FAA-validatie nastreven, hoewel er geen tijdschema is voor deze goedkeuringen.

Met het eerste prototype zijn sinds april 2019 meer dan 220 vluchten gemaakt waarbij voornamelijk gekeken werd naar de systemen, waaronder het intrekbare landingsgestel, de boordhydraulica, Garmin G600TXi cockpit en de autopilot

.De koolstofvezel LAR-1 wordt aangedreven door een enkele Williams FJ33-5A turbofan, heeft ook enkele opmerkelijke prestatiemijlpalen bereikt. De LAR1 is 8,72 m lang, 2,43 m hoog en heeft een spanwijdte van 8,68 m. Het toestel weegt leeg 900 kg, krijgt een MTOW van 1.840 kg en moet vijf passagiers op FL250 (7.800 m) bij een snelheid van 769 km/h over maximaal 3.200 km kunnen vervoeren. De overtreksnelheid ligt rond de 115 km/h.

Proeven hebben daarbij “uitzonderlijke STOL-kenmerken” van de LAR-1 aangetoond waarbij het vliegtuig na een startaanloop van 152 m opsteeg en minder dan 120 m nodig had voor de landingsrol.

Metal Mastee heeft daarnaast zeven grondtestartikelen geproduceerd die worden gebruikt om de motoren, het hydraulisch systeem, het landingsgestel, de radionavigatie en de elektrische de-icing systemen van de LAR-1 te evalueren.