Nieuws

OBERPFAFFENHOFEN – Deutsche Aircraft gaat in plaats van de Pratt&Whitney Canada (P&WC) PW127S de modernere 2.750 pk sterke PW127XT-S gebruiken voor de Dornier 328eco die in 2026 in gebruik zal worden genomen.

De belangrijkste voordelen ten opzichte van de huidige generatie PW127S turboprops zijn een verbetering van drie procent minder brandstofverbruik, veertig procent langere inzetbaarheid tot revisie en twintig procent lagere onderhoudskosten.

De nieuwe motor, die ook door ATR in de ATR42-600(S)en ATR72-600 wordt ingebouwd, is ook geschikt voor honderd procent duurzaam gewonnen vliegtuigbrandstof, inclusief brandstof die wordt geproduceerd via het power-to-liquid-proces.

e-fuel
Deutsche Aircraft wil op termijn zogenoemde klimaatneutraal gewonnen Power-to-lLquid (PtL) e-fuel ontvangen van North Energy Cluster (NEC) uit Noorwegen en hebben met het oog daarop een intentie overeenkomst gesloten.

Dankzij waterkracht kunnen de Noren op een kosteneffectieve en klimaatneutrale manier koolstofarme e-fuel produceren, waarvoor Deutsche Aircraft naar eigen zeggen met de D328eco een geschikt regionaal vliegtuig ontwikkelt dat ook geschikt is voor Sustainable Aviation Fuel (SAF). Daarnaast onderzoekt DA ook alternatieve aandrijftechnologieën op basis van waterstof.

PtL-brandstof is een synthetisch geproduceerde vloeibare koolwaterstof die elektriciteit afkomstig uit windenergie of waterkrachtcentrales als belangrijke energiebronnen gebruikt. De drie belangrijkste stappen bij de productie van PtL bestaan ​hier uit het omzetten van de in koolstof in CO2, gevolgde door de synthese van koolstof tot vloeibare “groene” waterstof met behulp onder meer Fischer-Tropsch genereren gevolgd door het omzetten van deze vloeibare waterstof in een synthetisch equivalent van kerosine.

De fabrikant verwacht dat de eerste D328eco rond 2023 op PtL e-fuel zal kunnen vliegen gevolgd door marktintroductie in 2026.

Pratt & Whitney Canada PW127XT-S.