![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/10/tanarack-230x113.jpg)
LAS VEGAS – Tamarack Aerospace heeft voor Beechcraft King Airs van het type B200 en B350 speciale winglets ontwikkeld. Door deze nieuwe zogenoemde Performance Smartwing winglets neemt de spanwijdte bij een King Air 200 na montage van 16.61 m met 1,83 m toe tot 18,44 m en bij de King Air 350 met 2, 44 m tot 20,12 m. Hierdoor zullen de turboprops niet alleen sneller kunnen klimmen, maar ook beter presteren onder warme omstandigheden op hooggelegen vliegvelden.
Uit de eerste testresultaten met een B350 is gebleken dat de winglets tijdens kruisvlucht leiden tot vijf procent minder brandstofverbruik en tot tien procent betere klimprestaties. Daarnaast kan tot 250 kg meer gewicht worden meegenomen onder omstandigheden op hooggelegen en/of vliegvelden met een hoge buitentemperatuur. Gemikt wordt op een aanvullend typecertificaat voor de King Air 350 eind 2023, daarna volgt ook de King Air 200. In eerste instantie wordt daarbij gemikt op de militaire markt.
Hoewel de Performance Smartwing—winglets iets anders anders ogen dan de voor de Citations ontwikkelde variant, is de werking ervan dezelfde. De bij Tamarack Aerospace ontwikkelde ‘active load alleviation’ (Atlas) winglets zijn bijzonder omdat bij het aanbrengen ervan de vleugelstructuur van niet wordt versterkt.
Tamarack monteert de winglet daarbij in combinatie met een Tamarack Active Camber Surface (TACS) die het extra gewicht van de winglet neutraliseert. De toepassing is inmiddels aangebracht op ongeveer 150 Cessna’s van het type CitationJet/CJ1/M2 en CJ3 die na aanpassing niet alleen sneller vlogen, maar ook een derde minder brandstof gebruiken.
![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2021/10/61648160394105c251c98982_Tamarack_King-Air_03-1024x534.jpg)
“na aanpassing niet alleen sneller vlogen, maar ook een derde minder brandstof gebruiken.”
Het halen van 33% besparing lijkt erg ambitieus.
Een beetje rondzoekend kom je niet veel verder dan tot zo’n 6% besparing door het plaatsen van winglets.
Alleen op de site van Tamarack Aerospace group wordt diezelfde 33% genoemd.
Daarbij is bovendien de claim dat hun gepatenteerde SMARTWING™ technology zelfs toepasbaar zou zijn op elk type toestel.
Dit maakt ’t geheel nog belangwekkender.
’t Zou immers betekenen, dat alle toestellen, zelfs als ze nu al winglets hebben, toch nog ruwweg gerekend 33 – 6% = 27% extra zuiniger gaan vliegen als ze worden uitgerust met Tamarack Smartwing winglets.
Hoe precies deze Active Winglets werken wordt op de site van Tamarack Aerospace group uit de doeken gedaan.
Hier lijkt mondiaal dus een marktpotentieel te liggen.