![](https://www.pilootenvliegtuig.nl/wp-content/uploads/2022/03/FPaJASbWYAU24bf-230x129.jpg)
KIEV –Na het terugtrekken van het Russische leger uit de omgeving van Gostomel Airport, is fabrikant Antonov begonnen met puinruimen en het provisorisch herstellen van de zwaar beschadigde infrastructuur op het gehavende vliegveld. Videobeelden tonen daarbij het verslepen van de resten van de An-225 Mrya.
Tijdens de oorlogshandelingen werden een An-26, An-74 en de An-225 vernietigd evenals een verkeerstoren en een administratief gebouw. Volgens chef vlieger majoor Dmytro Antonov (Dmytro) zouden bepaalde onderdelen echter nog worden gebruikt bij de bouw van een nieuwe An-225.
https://www.youtube.com/watch?v=3bLe9yEG8X4&feature=emb_imp_woyt
Op Youtube zijn videobeelden verschenen de allerlaatste landing van de Antonov An-225. Kort daarna werd het iconische toestel tijde een Russische aanval op Gostomel Airport bij Kiev verwoest.
https://www.youtube.com/watch?v=zaoHdFDt58I&t=7s
Гостомель, 25 или 26 фев pic.twitter.com/qfYx8nZAu6
— IgorGirkin (@GirkinGirkin) March 3, 2022
Er bestond sinds zondag (27 februari) onzekerheid over het lot van de Mryia. Diverse media alsmede het Oekraïense ministerie van buitenlandse zaken meldden zondag toen dat het toestel vernietigd zou zijn bij een Russische aanval op Gostomel Airport bij Kiev. Fabrikant Antonov hield echter nog een slag om de arm en meldt zowel op Twitter als op Facebook dat er pas uitspraken over de ‘conditie’ van het toestel kunnen worden gedaan na een technische inspectie.
Het toestel stond volgens nieuwszender Radio Svoboda op het moment van de aanval voor onderhoud met een verwijderde motor in een hangar en kon daardoor niet worden geëvacueerd, in tegenstelling tot andere vliegtuigen. De restauratie van “vlaggenschip van de Oekraïense luchtvaart” zou volgens de zender drie miljard dollar gaan kosten.
’s Werelds grootste vrachtvliegtuig voerde op 25 maart 2020 een bijna twee uur durende testvlucht uit vanaf Antonov Aiport waarna het weer werd opgenomen in de op dat moment vijf An-124s tellende vloot van Antonov Airlines. Sindsdien werden met het toestel tientallen vluchten uitgevoerd.
De vrachtgigant was tot dat moment meer dan anderhalf jaar van de radar vanwege onder meer het inbouwen van een nieuw powermanagement en controlesysteem. De Mryia kan tot 250 ton lading vervoeren in een 43.3 x 6.4 x 4.4 m (lxbxh) vrachtruim met een inhoud van 1.300 kubieke meter.
Er bevonden zich ten tijde van de Russische aanval tenminste zes transportvliegtuigen van Antonov Airlinese op het vliegveld.
Foto’s: Uwe Schossig, Leipzig/Halle Airport