Nieuws

TOULOUSE FRANCAZAL – ATR Aircraft heeft woensdag (11 mei) een eerste 2:15 uur durende tATR Aircraft start testvluchten ATR 42-600S

De ATR 42-600S zal in de loop van dit jaar nog met een groter aangepast roer worden uitgerust. Voorafgaand daaraan wordt zogeheten Multifunctional Computer New Generation (MFC-NG) testprogramma uitgevoerd. Dit zal worden gevolgd door auto brake en ground spoiler proeven. Ook zal het motorvermogen tijdens take offs nog worden verhoogd.

ATR Aircraft gaat de ATR 42-600 turboprop vanaf de tweede helft van  2022 na certificatie ook aanbieden als Short Take-Off and Landing (STOL) variant. De fabrikant besloot hiertoe na het bereiken van de zogenoemde Maturity Gate 7, een fase waarin het ontwerp definitief werd vastgesteld evenals de  specificaties.

Een ATR 42-600 heeft momenteel in basisuitvoering voor take off en landing een baanlengte nodig van respectievelijk 1.165 en 965 m. De ATR 42-600 biedt plaats aan dertig tot vijftig passagiers die over een afstand van 800 nm (1.483 km) vervoerd kunnen worden bij een kruissnelheid van 556 km/h.

De ATR 42-600S  variant zal bij een MTOW van 18.600 kg in staat  zijn met vijftig passagiers aan boord  te landen en te vertrekken vanaf banen met een lengte van slechts 800 -1.00 m. Daardoor komen wereldwijd 500 extra vliegvelden binnen handbereik. Daarbij kan op enig moment wel sprake zijn van een maximale capaciteit van tien passagiers en een vliegbereik van 200 nm (320 km).

ATR heeft inmiddels intentieverklaringen op zak van leasemaatschappij Elix Aviation Capital (10), launch customer Air Tahiti (2) en acht via een overeenkomst met de Development Bank of Japan. Het toestel moet in 2023 op de markt komen.