
HOLLISER – Technologie start-up ZeroAvia, heeft een tweede Dornier 228 in ontvangst genomen bij de fabriek in Californië om te helpen bij de Federal Aviation Administration certificering van hun waterstof-elektrische aandrijflijn.
In de zomer van 2021 kondigde ZeroAvia aan dat het de twee 19-zitters zou kopen en gebruiken als testplatforms voor de ZA600-aandrijving. De 600 kW (850 pk)-aandrijving voor de Dornier 228 is ontwikkeld als onderdeel van het Britse HyFlyer II-project en werd gefinancierd door de Britse overheid als onderdeel van het ATI-programma met 14,4 miljoen euro. ZeroAvia voerde in de herfst van 2021 eerste grondtests uit met deze ZA600-aandrijving op de mobiele HyperTruck testopstelling
ZeroAvia zal in Hollister een hybride motorconfiguratie integreren in de Do-228 waarbij zowel de waterstof-elektrische aandrijflijn als een conventionele motor in het vliegtuig worden geïntegreerd, aldus het bedrijf. De ombouw duurt naar verwachting drie tot vier maanden voordat het toestel kan opstijgen voor de eerste testvluchten.
Daarnaast is ZeroAvia van plan haar Hollister-faciliteit uit te breiden om te zorgen voor voldoende personeel en middelen om de geplande mijlpalen te halen. Het bedrijf heeft een nieuwe 1.400 vierkante meter grote hangar gebouwd voor technische werkzaamheden aan het vliegtuig en het HyperTruck-testplatform.