LONDEN – GKN Aerospace en easyJet gaan samenwerken om de acceptatie van programma’s voor waterstofverbranding (H2JET) en waterstofbrandstofcellen (H2GEAR) te ondersteunen en om opties voor vluchtdemonstraties te verkennen.
In het kader van een door GKN Aerospace geleid Brits samenwerkingsprogramma gericht op de ontwikkeling van een voortstuwingssysteem op vloeibare waterstof voor subregionale vliegtuigen, omvat H2GEAR studies over het omzetten van vloeibare waterstof in elektriciteit in een brandstofcelsysteem.
In eerste instantie zal het H2GEAR-systeem nieuwe en bestaande vliegtuigen aandrijven die plaats bieden aan negentien passagiers, maar de ruimtevaartgroep zegt dat het het later zou kunnen opschalen voor gebruik op grotere vliegtuigen. Volgens GKN zou het eerste waterstofvliegtuig in 2026 in dienst kunnen gaan. Naast EasyJet en andere luchtvaartmaatschappijen zegt het bedrijf in gesprek te zijn met verschillende niet nader genoemde bestaande vliegtuigfabrikanten.
Het H2GEAR-programma heeft £ 27 miljoen ($ 34 miljoen) aan financiering opgehaald uit het Aerospace Technology Institute-programma van het VK, aangevuld met GKN Aerospace en zijn industriële partners. H2JET is een Zweeds tweejarig samenwerkingsprogramma onder leiding van GKN Aerospace om belangrijke subsystemen te ontwikkelen voor de waterstofaandrijving op basis van gasturbines van burgerluchtvaartuigen voor de middellange afstand.
Samen met GKN Aerospace zet EasyJet zijn werk voort met partners in de industrie zoals Airbus, Rolls-Royce, Cranfield Aerospace Solutions en Wright Electric om de ontwikkeling van koolstofvrije technologieën en ondersteunende infrastructuur te versnellen. De luchtvaartmaatschappij zei te denken dat ze tegen het midden van de jaren dertig zou kunnen beginnen met het vliegen van klanten op vliegtuigen die worden aangedreven door waterstofverbranding, waterstof-elektrisch of een hybride van beide.
In november vorig jaar sloot EasyJet zich aan bij Race to Zero, een wereldwijde door de VN gesteunde campagne om uiterlijk in 2050 een CO2-uitstoot van nul te bereiken. Door zich bij het programma aan te sluiten, heeft de luchtvaartmaatschappij zich verbonden een tussentijdse, op wetenschap gebaseerde doelstelling voor 2035 vast te stellen en tegen 2050 een CO2-uitstoot van nul te bereiken.
In 2019 claimde EasyJet de eerste grote luchtvaartmaatschappij ter wereld te zijn die de koolstofemissies van de brandstof die voor al zijn vluchten wordt gebruikt en zei dat het de