Nieuws

BONN -Het Duitse ministerie van Economie en Klimaatbescherming (BMWK) financiert een project om een Dornier 328 om te bouwen tot een demonstrator met waterstof-brandstofcelaandrijving. Het toestel moet in deze configuratie tegen 2025 vliegen.

Tijdens het vliegen mag deze 328H2-FC-demonstrator uitsluitend worden aangedreven door de energie die wordt opgewekt door de brandstofcel . Deze brandstofcel zal echter niet voldoende vermogen leveren om op te stijgen. Daarom zal een extra gasturbine in het vliegtuig worden geïntegreerd. Op kruishoogte zal deze worden uitgeschakeld. Volgens het BMWK wordt H2FLY verantwoordelijk voor de ontwikkeling en bouw van het brandstofcelsysteem inclusief een tanksysteem voor vloeibare waterstof.

Het ministerie financiert het “328H2-FC” project voor het eerste megawatt waterstofbrandstofcelsysteem voor de luchtvaart met een bedrag miljoen euro. Naast het DLR (German Aerospace Center), zijn ook de DLR-spin-off H2FLY, Deutsche Aircraft GmbH en Diehl Aviation bij het project betrokken.