Nieuws

CALGARY – De Havilland Aircraft of Canada Limited (DHC) heeft na getekende intentieverklaringen van Europese klanten voor 23 blusvliegtuigen besloten het DHC-515 Firefighter programma formeel te starten. Het al in 2019 aangekondigde ombouwprogramma werd echter door de corona pandemie ernstig vertraagd.

CL-415 EAF
Het programma werd destijds door het Canadese zusterbedrijf van Viking Air Limited  tijdens de Paris Air Show 2019 opgestart nadat een eerste klant gestrikt was gestrikt voor het  nieuwe CL-515 blusvliegtuig. Indonesië wilde zes vliegtuigen van dit type ontvangen en tekende daarvoor in Parijs een contract. Ook wilde het land een CL-415 Enhanced Aerial Firefighter (EAF) kopen.
Deze CL-415 EAF is feitelijk een gemoderniseerde CL-215 waarvan  DHCs moederbedrijf Longview Aviation Asset Management (LAAM) er elf kocht. Deze vliegtuigen worden opgewaardeerd tot CL-415 EAF en krijgen onder meer turbopropmotoren.

CL-515
De op deze manier aangepaste vliegtuigen zouden de basis gaan vormen voor het nieuwe Viking CL-515 amfibische blusvliegtuig dat in serie geproduceerd zou gaan worden. DHC besloot echter de naam te  veranderen in  DHC-515 Firefighter
De
vanaf 2025 leverbare vliegtuigen Pratt & Whitney Canada PW123AF turboprop aandrijving, een Collins Pro Line Fusion cockpit, grotere brandstoftanks, en de mogelijkheid in veertien seconden als ‘scoopend’ nieuw water in te nemen (7.000 l tegen 6.000 l in de CL-425). De toestellen worden daardoor vijftien procent volgens DHC effectiever dan de huidige CL-415 blusvliegtuigen. Ook kunnen de Firefighters worden uitgerust met sproeibomen om eventuele (olie)vervuiling te bestrijden.

Viking Air verwierf in 2016 alle (productie)rechten van het zieltogende Bombardier Aerospace Amphibious Aircraft programma. Ook onderhoudt het bedrijf uit British Columbia de wereldwijd geleverde 170 CL-215, CL-215T, en CL-415 blusvliegtuigen.

De CL-415 EAF is feitelijk een gemoderniseerde CL-215.